Om Ginza

Om Ginza

Ginza - The story...
För mer än 50 år sedan fick grundaren Hasse Haraldsson i Fåglum sin första skiva, "Long Tall Sally" med Elvis Presley. När det så småningom var dags att köpa fler egna skivor var det långt till närmaste skivbutik, som låg i Alingsås. Det var därför naturligt att skicka efter skivorna från några av den tidens stora postorderföretag, Toppskivor och Svenska Skivklubben. Brevbäraren kom ju hela vägen in i köket med posten.

Vid 18 års ålder hade Hasse ett par hundra LP-skivor. Då slog kassettdäcken igenom och man kunde spela in musiken istället. Samtidigt behövde han pengar till körkort och han beslutade sig för att sälja samlingen. En annons i tidningen gav ett hundratal svar och skivorna gick snabbt åt för 10.-/st. Idén till Ginza var född, att erbjuda ett brett sortiment till rimliga priser.

Ingen riktig skivbutik
Hasse köpte en stencileringsapparat (ja det hette så då, nu har vi en kopiator), och kontaktade några mindre skivbolag och distribuerade en skivlista. De större skivbolagen ville till en början inte sälja till honom då han inte hade en riktig skivbutik! Problemet löstes med hjälp av en kompis och några lånade block med ordersedlar. Sedan dess har ingen ställt några frågor. Men det är ju inte så konstigt. Idag har Ginza ett lager på 30 000 artiklar och varje vecka levereras ca 35 000 i över 10 000 paket.
I jultider ligger vi på mer än det dubbla.
Ca 30 000 artiklar lagerförs ständigt och dessutom finns ett beställningssortiment på ca 380 000 artiklar som går att beställa med leverans inom några dagar. Dessutom finns en skivbutik i huset där vi hämtar från vårt lager, direkt till kunden!

Ginzas Garage
Skivförsäljningen startade i ett garage dit kunderna kunde komma i stort sett dygnet runt. Ville Hasse vara ledig fick han åka bort. Lokalen blev vida känd i Sverige som rätt och slätt "Ginzas Garage". Samma garage finns fortfarande kvar och är en liten del av den numera drygt 4000 kvm stora anläggningen som är arbetsplats för ett 50-tal personer.

Coolt företagsnamn
Låten "Ginza Lights" är grunden till företagsnamnet. Låten spelades in av The Ventures under en Japanturné och Ginza är Tokyos största affärs- och nöjesgata. Det fick dock Hasse först reda på av en tillfällighet långt senare. Just då tyckte han bara namnet var coolt.

Lika bra tycker idag ca 30 000 dagliga besökare att det är att besöka Ginza.se, en av Sveriges största och mest besökta e-handelsplatser. Här kan du söka och läsa om artister, låtar och skådespelare, se bilder, videor på artister och band, kolla in releaser och förhandsboka produkter. Vill du hålla dig extra uppdaterad, prenumererar du på vårt nyhetsmail (över 280 000 prenumeranter), och gillar vår Facebooksida.

1988 exploderade omsättningen
År 1988, efter 20 år, var omsättningen uppe i 20 miljoner kr, men sedan formligen exploderade försäljningen . Omsättningen tiodubblades på sex år till 200 miljoner, mycket tack vara annonsering i så kallade kuponghäften. Kostnaden för en annons var något i hästväg, varför vi inte hade råd att anlita någon reklambyrå att utforma annonsen. Vi gjorde den själva i all enkelhet och säljaren för kuponghäftet skrattade nästan åt oss och annonsen. Men vi fick 40 000 stycken svar, vilket var nytt svarsrekord för häftet. Sedan har det rullat på och idag är det mestadels reklam i TV, tidningar, internet och radio som gäller. En rolig sak är dock att vi har börjat annonsera i tidningar med kuponger igen!

Trots hemsidan så är Ginzakatalogen väldigt populär. Vi skickar ca 30-35 000 gratiskataloger ut till de kunder som vill ha den varje månad. Det är vi ensamma om i Sverige. Katalogerna finns i två varianter som varvas, den tjockare utgåvan där i princip allt finns i lager och den "tunna" utgåvan (ca 100 sidor) som fokuserar på toppsäljare och nyheter till "Ginzapriser" .

Precis som för över 50 år sedan, säljer vi ett brett sortiment till rimliga priser och det är du som kund som står i centrum. I och med dagens snabba teknikutveckling har vi förutom de traditionella vägarna med telefon, brev och till och med fax (!) möjlighet att beställa eller ställa frågor via nätet, mejl och och sociala medier. Vi har flera sidor på Facebook, dels Ginzasidan som är mer allmän och sidor som t.ex. Ginza hårdrock som bara handlar om hårdrock.
Dessutom är du är fortfarande välkommen att handla och besöka vårt garage, eller snarare butik i Fåglum.


En lång och omväxlande resa
Det har varit en lång och omväxlande resa och nu cirka 50 år senare är egentligen väldigt lite sig likt. Man kan gott säga att "det var bättre förr". Det var helt andra antal som varje skiva såldes i och det fanns ett engagemang i hela skivbranschen som idag saknas.
Förändringen från LP till CD har varit praktisk för oss, med mindre lagringsplats och billigare frakter, men visst har LP:n mer charm och glädjande nog ser vi en markant ökning av försäljning av vinyl! Nu säljer vi snart lika mycket vinyl som förr igen.Vi packar den noga i dubbla emballage för att den ska landa i gott skick hos dig. Vad vi vet, är vi själva med den detaljen.  VHS har ersatts av DVD och Blu-ray och har haft en oerhörd utveckling fram till nu. Den digitala utvecklingen har tagit över och vi får se vart den leder.

Årets e-handlare
Ginza har fått Pricerunners utmärkelse Årets e-handlare vid flera tillfällen. Vi är väldigt stolta över det eftersom det är ni, våra kunder, som har gett oss priset. Tack!

Utöver att vi fått utmärkelsen sp har vi tagit oss till final ett flertal gånger, bland annat 2022 & 2023.

Till sist
Många undrar och har ställt frågan vilken skiva vi har sålt mest av och det går inte få fram en hundraprocentig statistik på det, men minnet är dock ganska intakt, så här får ni våra toppsäljare:

CD:n "Ebba Gröns Samlade singlar" ca 25.000 ex 
Svensk artist/grupp "The Refreshments" ca 50.000 ex
Utländsk artist/grupp "Metallica" Över 100.000 ex

Välkommen med din beställning!