Vi fixar din julorder. Beställ lagervaror t.o.m. söndag kl 23.59! Se här för mer information - > >

Presentkort

Köp digitala presentkort

kan skickas via SMS, e-post eller vanliga brev.

mer info

Ginzabutiken i Fåglum

Du vet väl att vi har direktförsäljning från vårt lager i Fåglum?
Kontrollera lagerstatus på produkten, då vissa varor måste förbeställas.

Öppet: mån - fre 10.00-18.00

Lördagsöppet 20/12 10.00-14.00

Karta

Nyhetsbrev

Ginza-nyheter i mejlen

Gör som 224 205 andra!
Beställ Ginzas nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och bästa erbjudandena först!
Vi tjuvstartar ofta reor och kampanjer här och har alltid med en extra bra godbit.

Ginzakatalogen

Missa inte vår välfyllda katalog!

Beställ eller läs den online

Ginzabloggen

Senaste ginzanytt

Få lite mer information om vad som händer.

www.ginza.se/blog

Om Ginza

Om Ginza

Ginza - The story...

För snart 50 år sedan fick grundaren Hasse Haraldsson i Fåglum sin första skiva, "Long Tall Sally" med Elvis Presley. När det så småningom var dags att köpa fler egna skivor var det långt till närmsta skivbutik, som låg i Alingsås. Det var därför naturligt att skicka efter skivorna från några av den tidens stora postorderföretag, Toppskivor och Svenska Skivklubben. Brevbäraren kom ju hela vägen in i köket med posten.

Vid 18 års ålder hade Hasse ett par hundra LP-skivor. Då slog kassettdäcken igenom och man kunde spela in musiken istället. Samtidigt behövde han pengar till körkort och han beslutade sig för att sälja samlingen. En annons i tidningen gav ett hundratal svar och skivorna gick snabbt åt för 10.-/st. Idén till Ginza var född, att erbjuda ett brett sortiment till rimliga priser.

Ingen riktig skivbutik

Hasse köpte en stencileringsapparat, kontaktade några mindre skivbolag och distribuerade en skivlista. De större skivbolagen ville till en början inte sälja till honom då han inte hade en riktig skivbutik! Problemet löstes med hjälp av en kompis och några lånade block med ordersedlar. Sedan dess har ingen ställt några frågor. Men det är ju inte så konstigt. Idag har Ginza ett lager på 30 000 artiklar och varje vecka levereras ca 15.000 paket. Ca 30.000 artiklar lagerförs ständigt och dessutom finns ett beställningssortiment på ca 200.000 artiklar som går att beställa med leverans inom några dagar. Dessutom finns faktiskt en skivbutik i huset där vi hämtar från vårt lagerdirekt till kunden!

Ginzas Garage

Skivförsäljningen startade i ett garage där kunderna kunde komma i stort sett dygnet runt. Ville Hasse vara ledig fick han åka bort. Lokalen blev vida känd i Sverige som rätt och slätt "Ginzas Garage". Samma garage finns fortfarande kvar och är en del av den numera drygt 4,000 kvm stora anläggningen som är arbetsplats för ett 60-tal personer.

Coolt företagsnamn

Låten "Ginza Lights" är grunden till företagsnamnet. Låten spelades in av The Ventures under en Japanturné och Ginza är Tokyos största affärs- och nöjesgata. Det fick dock Hasse först reda på av en tillfällighet långt senare. Just då tyckte han bara namnet var coolt.

Lika bra tycker idag ca 30 000 dagliga besökare att det är att handla via Ginza.se, en av Sveriges största och mest besökta e-handelssiter. Här kan du söka och läsa om artister, låtar och skådespelare, se bilder, videos på artister och band, kolla in releaser och förhandsboka produkter. Vill du hålla dig extra uppdaterad, prenumererar du på vårt nyhetsmail, och anmäler dig till vår facebooksida. Vi har även en för hårdrock och en för dansband.

1988 exploderade omsättningen

År 1988, efter 20 år, var omsättningen uppe i 20 miljoner kr, men sedan formligen exploderade försäljningen . Omsättningen tiodubblades på sex år till 200 miljoner, mycket tack vara annonsering i så kallade kuponghäften. Kostnaden för en annons var något i hästväg, varför vi inte hade råd att anlita någon reklambyrå att utforma annonsen. Vi gjorde den själva i all enkelhet och säljaren för kuponghäftet skrattade nästan åt oss och annonsen. Men vi fick 40 000 stycken svar, vilket var nytt svarsrekord för häftet. Sedan har det rullat på och idag är det mestadels reklam i TV, tidningar, internet och radio som gäller. En rolig sak är dock att vi har börjat annonsera i tidningar med kuponger igen!

Brett sortiment till rimliga priserTrots hemsidan så är Ginzakatalogen väldigt populär. Åtta gånger om året går ca 80 000 stycken gratiskataloger ut till de kunder som vill ha den. Det är vi ensamma om i Sverige. Katalogerna finns i två varianter som varvas, den tjockare utgåvan där i princip allt finns i lager och den "tunna" utgåvan (ca 100 sidor) som fokuserar på toppsäljare och nyheter till "Ginzapriser" .

Precis som för drygt 40 år sedan, så säljer vi ett brett sortiment till rimliga priser och det är du som kund som står i centrum. I och med dagens snabba teknikutveckling har vi förutom de traditionella vägarna med telefon, brev och fax möjlighet att kommunicera och lämna erbjudande via internet, mail och SMS. Något som har växt explosionsartat för oss är vår kommunikation med våra kunder via Facebook, där vi är väldigt aktiva med erbjudanden, tävlingar och diskussioner.
Dessutom är du är fortfarande välkommen att handla och besöka vårt garage, eller snarare butik i Fåglum.

En lång och omväxlande resa

Det har varit en lång och omväxlande resa och nu över 40 år senare är egentligen väldigt lite sig likt. Man kan gott säga att "det var bättre förr". Det var helt andra antal som varje skiva såldes i och det fanns ett engagemang i hela skivbranschen som idag saknas. Förändringen från LP till CD har varit praktisk för oss, med mindre lagringsplats och billigare frakter, men visst hade LP'n mer charm och glädjande nog ser vi en markant ökning av försäljning av vinyl!. VHS har ersatts av DVD och har haft en oerhörd utveckling fram till nu. Den digitala utvecklingen har tagit över och vi får se vart den leder.

Årets e-handlare
Ginza har fått Pricerunners utmärkelse Årets e-handlare vid flera tillfällen:
2006
2007
2008
2010
2013

Till sist

Många undrar och har ställt frågan vilken skiva vi har sålt mest av och det går inte få fram en hundraprocentig statistik på det, men minnet är dock ganska intakt, så här får ni våra toppsäljare:

Mest sålda CD:n "Ebba Gröns Samlade singlar" ca 25.000 ex
Mest sålda svenska artist/grupp "The Refreshments" ca 50.000 ex
Mest sålda utländska artist/grupp "Metallica" Över 100.000 ex

Välkommen med din beställning!

Kontakta oss
Kontakta Kundservice
kundservice@ginza.se
0512 - 299 50

Hitta till oss
Ginza AB
Fåglum
465 81 NOSSEBRO
Visa karta

Back to Topclose

open popup
Ginza site response - OKidoki