Toppsäljare

-
Title:
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist o...
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång Bok
<p>Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist och Susanne Norman, båda med lång erfarenhet från skolans värld, fick uppdraget att på åtta månader vända skolan från kaos till trygghet. </p><p><i>Det finns inga omöjliga skolor </i>är berättelsen om hur de lyckades. Med avstamp i sina erfarenheter som rektorer på en rikskänd problemskola förklarar de hur alla skolor kan bli välfungerande skolor. Boken vänder sig till rektorer, lärare, föräldrar, politiker och alla andra med intresse för den svenska skolans framtid.</p><p><i>"Det finns inga omöjliga skolor</i> är en oavbrutet intressant, engagerad och utomordentligt kompetent redogörelse för hur Storvretskolan i Botkyrka [ ] fullständigt restaurerades vad gäller inre pedagogiskt arbete och delvis interiört. [ ] Författarnas förödande, träffsäkra och dramatiska klargörande av vad lågaffektivt bemötande respektive lågaffektivt agerande betyder blixtbelyser många orsaker till dagens situation i många skolor. En ovärderlig bok för lärarutbildningen, rektorsutbildningen och alla andra med intresse för skola och framtid." Jan Hansson, BJT</p><p>LILLEMOR BERGQUIST är en praktiker i skolans värld med 26 års erfarenhet som lärare och 21 års erfarenhet som rektor.<br/>SUSANNE NORMAN är utbildad rektor med över tio års erfarenhet av arbete med elevhälsa, elever med utåtagerande beteende och beteendeutveckling i skolan.</p>

-
Title:
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Så gör du för att lyckas på högskoleprovet. Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in pådrömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva för 2023-2024.Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kuns...
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet Bok
<p><b>Så gör du för att lyckas på högskoleprovet.</b> Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in pådrömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva för 2023-2024.</p><p>Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkrävs för att nå ett toppresultat. </p><p>Den kompletta guiden till Högskoleprovet vänder sig till alla som ska skriva högskoleprovet, oavsett om man skrivit det tidigare eller om detär första gången, och oavsett ambitionsnivå. </p><p>Du lär dig inte bara den teori som testas på högskoleprovet, utan får hjälp med att strukturera dina förberedelser. Boken innehåller ävenmånga övningsuppgifter och förslag på lösningstekniker.</p><p>Målet är att förmedla kunskaper som inte bara möjliggör framgång på högskoleprovet, utan som kommer att vara till nytta för framtida studier påuniversitet och högskola. </p><p><i>Högskoleprovet : Den kompletta guiden</i> är ett perfekt stöd på vägen till ett bra resultat, med möjlighet att komma in på drömutbildningen! Lukas Holmegaard har själv skrivit 2,0 (högsta resultat) och har anlitats som expert på högskoleprovet av bl.a. Sveriges Radio, Aftonbladet, GP,Expressen och Metro. </p><p><i>"Ger en god överblick och övning inför provets alla delar."</i> / Svenska Dagbladet </p><p><i>"Lättillgänglig och väl uppbyggd. En genomarbetad, beprövad och relevant handbok."</i> / BTJ-häftet, Jonas Herrlin</p>

-
Title:
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I boken 5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner är problemlösning centralt. Författarna Margaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för at...
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner Bok
<p>I boken 5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner är problemlösning centralt. Författarna Margaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att uppnå både högt ställda lärandemål och utgå från elevernas egna arbeten. Genom konkreta exempel ges råd om hur lärare kan leda och styra diskussionerna så att viktiga idéer förs upp till ytan, missuppfattningar exponeras och förståelse utvecklas.</p> <br/> <p>Boken ger dig som matematiklärare fem konkreta undervisningspraktiker utifrån elevernas olika sätt att tänka:</p> <br/> <br/> Förutse vilka strategier elever kommer att använda för att lösa ett matematiskt problem.<br/>Överblicka och notera hur elever resonerar och arbetar under lektionen.<br/>Välja ut de arbeten som lämpar sig att presentera och diskutera i klassen.<br/>Ordna presentationerna för att maximera potentialen att fördjupa elevernas förståelse.<br/>Koppla ihop olika strategier och idéer för att hjälpa eleverna att förstå de matematiska sambanden.<br/><br/><p>5 undervisningspraktiker i matematik vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i hela grundskolan såväl som gymnasieskolan. Förordet till boken är skrivet av professor Andreas Ryve och doktorand Maria Larsson, båda verksamma vid Mälardalens högskola.</p><br/><p>Översättning: Margareta Brogren.</p><p>Jag tycker verkligen om bokens upplägg eftersom detinbjuder till att prova arbetssättet i mitt klassrum.</p>CICKI NYBERG, MATEMATIKLÄRARE I ÅRSKURS 1-6 I ERSDUNGENS SKOLA I UMEÅ

-
Title:
De Yngsta Barnen Och Läroplanen
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
De yngsta barnen och läroplanen handlar om hur pedagoger kan arrangera en verksamhet som tillvaratar de yngsta barnens nyfikenhet och förundran för att omsätta läroplanens innehåll i praktiken. Lena Edlund är pedagogisk utvecklare och arbetar bland annat med fortbildning av förskolepersonal. Boken ...
De Yngsta Barnen Och Läroplanen Bok
<p><i>De yngsta barnen och läroplanen</i> handlar om hur pedagoger kan arrangera en verksamhet som tillvaratar de yngsta barnens nyfikenhet och förundran för att omsätta läroplanens innehåll i praktiken. </p><p>Lena Edlund är pedagogisk utvecklare och arbetar bland annat med fortbildning av förskolepersonal. Boken bygger på hennes tankar och erfarenheter kring frågor hon ofta möter. Det gäller till exempel om ettåringar kan arbeta i projekt och ha inflytande över verksamheten, eller hur man kan förstå barns kunnande och lärande när de inte har något verbalt språk. </p><p>Lena Edlund ger praktiska exempel på hur arbetet med förskolans yngsta barn kan förankras i läroplanen. Hon delar också med sig av konkreta verktyg som underlättar för pedagogerna. </p><p>DETTA ÄR EN UTÖKAD OCH UPPDATERAD UTGÅVA UTIFRÅN Lpfö2018!</p><p>Innehåll </p><p>Våga lita på barnen: inledning av Anna Palmer </p><p>Förord </p><p>Kapitel 1: Läroplanen som styrdokument </p><p>Kapitel 2: De yngsta barnen och deras kommunikation </p><p>Kapitel 3: Hur ser vi på de yngsta barnen? </p><p>Kapitel 4: Barnen visar vägen till lärandet</p><p>Kapitel 5: Organisera för att lyckas med förskolans uppdrag</p><p>Kapitel 6: Normer, värden och demokrati</p><p>Kapitel 7: Hur får de yngsta barnen inflytande?</p><p>Kapitel 8: Pedagogisk dokumentation</p><p>Kapitel 9: Projekt och fördjupning</p><p>Kapitel 10: Skrivprojekt på ettårsavdelningen</p><p>Kapitel 11: Nytt perspektiv - nya tankar</p><p></p><p>RECENSIONER</p><p>"... lättläst och går att läsa från pärm till pärm, men fungerar också bra att använda som en enkel uppslagsbok för att fördjupa sig inom något specifikt område ... Lena lyckas bra att förtydliga hur läroplanen kan göras levande och tydlig i arbetet med de yngsta barnen på förskolan ... Alla konkreta exempel och tydliga uppmaningar att pröva i praktiken kan verkligen användas som ett stöd för att utveckla och förbättra utbildningen för våra yngsta barn i förskolan. Jag kan varmt rekommendera att arbeta fördjupande med bokens innehåll för att utveckla kvaliteten på utbildningen i förskolan."<br/>-Lotta Windefelt, pedagogisk handledare, Lars Wivallius förskolor (Pedagog Örebros bokblogg)</p>

-
Title:
Förändringsprocesser I Förskolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det går inte att driva förändring på måfå utan kompassnål. Det krävs en samsyn, gemensamma ställningstaganden och en plan för varför, vad och hur saker ska genomföras. Att kontinuerligt utveckla både sig själv och verksamheten är en självklarhet för de flesta. Men det är en konst att göra det tills...
Förändringsprocesser I Förskolan Bok
<p>Det går inte att driva förändring på måfå utan kompassnål. Det krävs en samsyn, gemensamma ställningstaganden och en plan för varför, vad och hur saker ska genomföras. </p><p>Att kontinuerligt utveckla både sig själv och verksamheten är en självklarhet för de flesta. Men det är en konst att göra det tillsammans så att alla känner sig delaktiga, engagerade och tar ansvar för förändringsprocessen. </p><p>I boken får du följa en enskild förskolas vardagsarbete med målet att ständigt förbättra verksamheten, men du får också teoretiska grunder och praktiska övningar för ett gemensamt förändringsarbete på din egen förskola. </p><p>Maria Elbrand och Theres Åkerblom ger exempel på hur du tillsammans med dina kollegor skapar förutsättningar för en lärande förskola - för barnens bästa. </p><p>Maria Elbrand är legitimerad förskollärare, utvecklingsledare, fil.mag i den praktiska kunskapens teori samt ateljerista. </p><p>Theres Åkerblom är legitimerad förskollärare, rektor, processtödjare samt lärarfortbildare och författare. </p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>Kapitel 1 Mod att förändra förhållningssätt</p><p>Kapitel 2 Utvecklingsresan startar</p><p>Kapitel 3 En gemensam vision och mission</p><p>Kapitel 4 Ansvar utifrån olika roller</p><p>Kapitel 5 Leda sig själv inifrån och ut</p><p>Kapitel 6 Morgonmöten för delaktighet och inflytande</p><p>Kapitel 7 Arbetsmiljön och dess möjligheter</p><p>Kapitel 8 Pedagogisk miljö som demokratisk mötesplats</p><p>Kapitel 9 Tillitskultur och helhjärtat engagemang</p><p>Kapitel 10 En flexibel organisation och struktur</p><p>Kapitel 11 En organisationskultur vi har gemensamt</p><p>Kapitel 12 Processväggens betydelse</p><p>Kapitel 13 Barns förmågor i en föränderlig värld</p><p>Referenser</p><p></p>

-
Title:
Väpplarna Min Bok
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
"Äntligen ett material för femåringarna i förskolan!" Det här är ett helt nytt arbetsmaterial som utmanar de äldsta barnen i förskolan och svarar mot strävansmålen i den nya läroplanen. Väpplarna är tänkt att användas med de äldsta barnen under deras sista år på förskolan. Materialet är tydligt och...
Väpplarna Min Bok Bok
<p>"Äntligen ett material för femåringarna i förskolan!"</p> <p>Det här är ett helt nytt arbetsmaterial som utmanar de äldsta barnen i förskolan och svarar mot strävansmålen i den nya läroplanen. Väpplarna är tänkt att användas med de äldsta barnen under deras sista år på förskolan.</p> <p>Materialet är tydligt och gediget med mängder med övningar som på ett lustfyllt sätt utmanar de äldsta barnen inom språk, matematik, NO/teknik samt socialt samspel. Till Väpplarna finns en gedigen handledning och en arbetsbok för barnen som befäster deras kunskap.</p>Min bok<p>Min bok är en arbetsbok som används som en förlängning av barngruppens övningar och fördjupar arbetet som finns i handledningen. Boken används cirka en gång i veckan och kan även fungera som underlag vid utvecklingssamtalet. Observera att i en del av övningarna ska barnen klistra in bilder. Dessa finns som kopieringsunderlag i handledningen.</p>

-
Title:
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför ...
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande Bok
<p>För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför olika uppgifter och utmaningar, navigera och hitta vägar att utvecklas.</p> <p>I den här handboken, Studiestrategier i högstadiet, presenteras studiestrategier som är lätta att komma i gång med, tillsammans med tydliga övningar som kan användas inom alla ämnen. Undervisningen syftar till att stegvis utveckla elevernas självreglering, vilket innebär att träna eleverna i att ta ansvar för sin egen lärprocess - genom att sätta upp mål, planera, organisera, genomföra och utvärdera sitt lärande. Att utveckla detta tar tid och arbetet behöver integreras i den ordinarie undervisningen, så att eleverna både får stöd genom exempel på hur strategierna kan användas och uppgifter att själva öva på.</p> <p>Ett aktivt arbete med studiestrategier bidrar till en inkluderande och tillgänglig lärmiljö, vilket minskar behovet av stödinsatser på individnivå. Det här är en bok till alla er högstadielärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare, studie- och yrkesvägledare som tillsammans vill bidra till att skapa en skola för alla. Som stöd för den gemensamma professionsutvecklingen finns diskussionsfrågor, förslag på arbetsmetoder och en workshop för implementering.</p>Sagt om boken:<p>"Det här är en inspirerande handbok. Du kan slå upp vilken sida som helst och känna en önskan att prova det som beskrivs. Alla elever, oavsett stödbehovsgrad, kan nå bättre studieresultat och självförståelse genom att vi vuxna i klassrummet och i hemmen tydliggör metakognitiva studiestrategier. Sådana verktyg är Dianas bok full av!"<br/>Tina Trollefur, specialpedagog Magelungen Gymnasium, Göteborg</p><p>"Diana Storvik är unik. Med kvalificerad expertkunskap och träffsäkra studiestrategier bygger hon vidare på de kunskaper som redan finns i klassrummet. Hon förstår lärares och elevers behov bättre än någon annan och dessa hands-on-verktyg kan verkligen katalysera både undervisning och lärande."<br/>Magdalena Berger, specialpedagog och speciallärare, utbildare, handledare och författare</p><p>"Innehållet i Studiestrategier i högstadiet är välstrukturerat och tappar aldrig sitt fokus på högstadievardagen, som är avgörande för elevens (studie-)framtid. [...] Bokens styrka är dess tydlighet, och även om den innehåller teoretiska metaresonemang förloras aldrig det fokus på elevvardag, elevutveckling och elevhälsa som författaren själv framhåller som väsentligt."<br/>Michael Economou, BTJ, 2023</p>