Rolling Stones
The Rolling Stones är ett av världens absolut mest framgångsrika rockband och har inspirerat många andra artister och grupper. Under 1960-talet gillade många antingen de lite mer "oskyldiga" och "rena" Beatles eller de vad som brukade kallas de "farliga", "råa" och "oanständiga" Rolling Stones. Rolling Stones uppnådde höjden av sin popularitet 1965 1975 och har sedan dess dragit stor publik under sitt turnerande runt om i världen.
Rolling Stones musik har i stort sett alltid byggts upp på amerikansk bluesmusik. Bluesen har följt gruppen ända sedan starten, och återfinns ofta någonstans i bakgrunden av deras musik.
Mest sålda
-
Title:
Singles collection 1963-70
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk | Boxar
-
Format:
3 CD
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Rolling Stones: Singles collection 1963-70 [3 CD]
Singles collection 1963-70 3 CD
Rolling Stones: Singles collection 1963-70 [3 CD]
-
Title:
Exile on main street (Halfspeed)
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
2 Vinyl LP
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Remastered & cut at revelatory Half-Speed at Abbey Road Studios from vinyl specific original tape transfers designed to get the very best possible sound from the format. Heavyweight 180-gram black vinyl.
Exile on main street (Halfspeed) 2 Vinyl LP
Remastered & cut at revelatory Half-Speed at Abbey Road Studios from vinyl specific original tape transfers designed to get the very best possible sound from the format. <br/>Heavyweight 180-gram black vinyl.
-
Title:
Blue & lonesome 2016
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
CD
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Första nya releasen på över 10 år. Rolling Stones egen tolkning av klassiska bluesfavoriter. Den hårdföra Chicagobluesen har alltid varit en viktig ingrediens i Rolling Stones häxbrygd. På deras efterlängtade nya album BLUE & LONESOME, som producerats av den legendariska producenten Don Was (The Ro...
Blue & lonesome 2016 CD
Första nya releasen på över 10 år. Rolling Stones egen tolkning av klassiska bluesfavoriter.<br/><br/>Den hårdföra Chicagobluesen har alltid varit en viktig ingrediens i Rolling Stones häxbrygd.<br/>På deras efterlängtade nya album BLUE & LONESOME, som producerats av den legendariska producenten Don Was (The Rolling Stone, Bob Dylan, Elton John), gör bandet en djupdykning bland sina bluesfavoriter.<br/> <br/>Albumet gästas av bland annat Eric Clapton och världskända trummisen Jim Keltner som tidigare har jobbat med bland annat Ringo Starr, John Lennon och Bob Dylan. <br/> <br/>"This album is manifest testament to the purity of their love for making music, and the blues is, for the Stones, the fountainhead of everything they do." - Don Was.<br/><br/>Mick Jagger: Vocals & Harp, Keith Richards: Guitar, Charlie Watts: Drums, Ronnie Wood: Guitar,<br/>Darryl Jones: Bass, Chuck Leavell: Keyboards, Matt Clifford: Keyboards<br/> <br/>Guests:<br/>Eric Clapton: Guitar<br/>Jim Keltner: Percussion<br/><br/><br/><b>RECENSION</b><br/><p class="rnr-4"></p><br/><br/>Cirkeln är sluten. The Rolling Stones har gjort exakt vad de började karriären med, innan låtskrivandet tog fart på allvar - total dyrkan av de gamla blueslegenderna. Det låter exakt lika vitalt som på de tidiga plattorna. Det är rått, opolerat och fantastiskt själfullt. Passionen och känslan är lika intakt som för ett halvt sekel sedan.<br/><br/>Under det tidiga 60-talet upptäckte Jagger och Richards bluesen. Berättelsen om hur de först möttes på en buss (eller var det en tågstation?) där Mick (eller var det Keith?) höll en bunt LP-skivor under armen har berättats många gånger, och i otaliga varianter, senast i Netflixdokumentären Keith Richards - Under the Influence.<br/><br/>Respekten för bluesgubbarna var ömsesidig. De gamla legenderna fick plötsligt nya unga fans som dyrkade bluesen och bidrog till en liten men ändå viktig del i överskridandet av de idiotiska raslagar som fortfarande levde kvar i de södra delarna av USA. Unga engelska slynglar som Stones, Yardbirds och John Mayall gjorde covers av, och spelade in skivor med gamla blues- och rockmusiker som Howlin' Wolf, Sonny Boy Williamson, Chuck Berry och Bo Diddley. De turnerade och jammade med dem, och lärde sig allt de kunde ta in.<br/><br/>Det fanns de band som skamlöst stal och skrev sina egna namn under kompositionerna. Jag nämner inga namn, ni vet nog vilka jag syftar på. (Ledtråd: sista låten på skivan.<br/><br/>Utan bluesen ingen Eric Clapton, Jeff Beck, Jimi Hendrix eller Keith Richards.<br/><br/>Utan ovanstående gubbar - ingen hårdrock. Men det vet ni. (Clapton gästspelar för övrigt på plattan .)<br/><br/>Little Walters Blue and Lonesome görs i en gripande version som är värd att lyssna på tusen gånger, samme legends Hate to See You Go kränger och svänger utan helvete, detsamma gäller Howlin' Wolfs Just Like I Treat You och Commit a Crime. Men allt är inte fantastiskt hela tiden, det händer, precis som förr i världen, att orginalen överträffar Stones tolkningar.<br/><br/>Blue and Lonesome är inspelad för ganska exakt ett år sedan i British Grove Studios, i närheten av Richmond och Eel Pie Islands där Stones börjde sin bana som ett ungt hungrigt pubband. Intentionen var att spela in låtarna spontant och snabbt. Det tog tre dagar, och det låter precis så skitigt och opolerat som man kan förvänta sig. Stones kan än, och det är kul att höra att en coverplatta kan låta så här vital 52 år efter debuten. 52 år. Läs det igen. Låt det sjunka in.<br/><br/>Som av en händelse hittade jag nyligen ett exemplar av tidningen Röster i Radio TV från 1979 (Ja ungdomar, förr i tiden betalade människor för att läsa om vad som kom på TV) och där fanns en artikel om Stones där skribenten förfasade sig över hur dessa "gubbar" fortfarande kunde hålla på när de var så "obsoleta". Obsoleta? Tjena.<br/><br/>Jagger har inte låtit så här vital sedan 70-talet, och då var han ändå väldigt mycket vitalare än Röster i Radio TV, och detsamma gäller hela bandet. De har kul i studion, förmodligen roligare än på väldigt länge. Jag betvivlar att det är en cashing-in-on-Christmas-grej, men jag kan ha fel.<br/><br/>Nu vet ni vad ni ska köpa till mor- och farföräldrarna i present. Passa på att köpa ett ex till er själva också.<br/><br/>Bästa låt: Blue and Lonesome<br/><br/>Niklas Webjörn<br/>Rocknytt
-
Title:
From the vault / Marquee 1971
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
Blu-ray
-
Availability:
Beställningsvara Obekräftad leveranstid
-
Description:
Rolling Stones: From the vault / Marquee 1971 [Blu-ray]
From the vault / Marquee 1971 Blu-ray
Rolling Stones: From the vault / Marquee 1971 [Blu-ray]
-
Title:
Get yer ya-ya's out
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
Vinyl LP
-
Availability:
Beställningsvara Obekräftad leveranstid
-
Description:
Many, including The Rolling Stones, consider this to be their first official full-length live release, despite the appearance of the US-only Got Live If You Want It! in 1966 as a contractual obligation product. One reason for releasing a live album was to counter the release of the Live'r Than You'...
Get yer ya-ya's out Vinyl LP
Many, including The Rolling Stones, consider this to be their first official full-length live release, despite the appearance of the US-only Got Live If You Want It! in 1966 as a contractual obligation product. One reason for releasing a live album was to counter the release of the Live'r Than You'll Ever Be bootleg recording of an Oakland performance on the same tour, a recording which was even reviewed in Rolling Stone magazine.<br/><br/>Having not toured since April 1967, The Rolling Stones were eager to hit the road by 1969. With their two most recent albums, Beggars Banquet and Through the Past, Darkly (Big Hits Vol. 2) being highly praised, audiences were anticipating their live return. Their 1969 American Tour's trek during November into December, with Terry Reid, B.B. King (replaced on some dates by Chuck Berry) and Ike and Tina Turner as supporting acts, played to packed houses. The tour was the first for Mick Taylor with the Stones, having replaced Brian Jones shortly before Jones' death in July; the performances prominently showcased the guitar interplay of Taylor with Keith Richards.<br/><br/>The performances captured for this release were recorded on 27-28 November 1969 at New York City's Madison Square Garden, while "Love in Vain" was recorded in Baltimore, Maryland on 26 November 1969. Overdubbing was undertaken during January and February 1970 in London's Olympic Studios. No instruments were overdubbed, although on bootlegs, examples are known of Richards trying out different guitar parts (e.g. a guitar solo on "Jumpin' Jack Flash"). The finished product featured new lead vocals on half the tracks, and added backing vocals by Richards on several others.<br/><br/>Some of the performances, as well as the photography session for the album cover featuring Charlie Watts and a donkey, are depicted in the documentary film Gimme Shelter, and shows Jagger and Watts on a road in Birmingham, UK in early December 1969 posing with the donkey. The actual cover photo however was taken in early February 1970 in London, and does not originate from the 1969 session. The photo, featuring Watts with guitars and bass drums hanging from the neck of a donkey, was inspired by the lyrics to Bob Dylan's "Visions of Johanna" (although these lyrics refer to a mule).<br/><br/>In the Rolling Stone review of the album, critic Lester Bangs said, "I have no doubt that it's the best rock concert ever put on record."<br/><br/>`Get Yer Ya-Ya's Out!´: The Rolling Stones in Concert was released in September 1970, well into the sessions for their next studio album, Sticky Fingers, and was very well-received critically and commercially, reaching #1 in the UK and #6 in the US where it went platinum. Except for compilations, it was the last Rolling Stones album released through Decca Records in the UK and London Records in the US before launching their own Rolling Stones Records label.<br/><br/>The title of the album was adapted from the song "Get Yer Yas Yas Out" by Blind Boy Fuller. The phrase used in Fuller's song was "get your yas yas out the door".
-
Title:
Sweet summer sun/Hyde Park Live
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
DVD
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Rolling Stones: Sweet summer sun/Hyde Park Live [DVD]
Sweet summer sun/Hyde Park Live DVD
Rolling Stones: Sweet summer sun/Hyde Park Live [DVD]
-
Title:
Rock and Roll Circus
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pop
- Rock & Punk
-
Format:
DVD
-
Availability:
Beställningsvara Obekräftad leveranstid
-
Description:
I december 1968 bjöd Rolling Stones och en illuster skara artistkompisar - däribland The Who, John Lennon och Jethro Tull - på en musikalisk cirkus som världen inte sett maken till. Michael Lindsay Hogg regisserade "Rock and Roll Circus", som beställts av BBC men som sedan beslöt att inte visa jipp...
Rock and Roll Circus DVD
I december 1968 bjöd Rolling Stones och en illuster skara artistkompisar - däribland The Who, John Lennon och Jethro Tull - på en musikalisk cirkus som världen inte sett maken till. Michael Lindsay Hogg regisserade "Rock and Roll Circus", som beställts av BBC men som sedan beslöt att inte visa jippot.<br/><br/>Här är hela konserten i 5.1 ljud + PCM stereo. Artistkommentarer, intervjuer med bl a. Pete Townsend, "Sympathy For The Devil" - Fatboy Slim remix video, TV-material och exklusiva låtar med Taj Majal, Julius Katchen och Dirty Mac (quad split) och mycket mer.
Nytt från Rolling Stones
Live at The Wiltern 2002
Rolling Stones: Live at The Wiltern 2002 [2 CD]
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt