Mari Lingensjö
Mest sålda
-
Title:
Mötet Med Texten - Inkluderande Läsundervisning
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Att väcka intresse för läsning hos läsovana ungdomar kan vara en utmaning. Men Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, har hittat arbetssätt som eleverna har anammat, vilket även återspeglas i förbättrad läsförståelse och läshastighet. Med en inkluderande och digital undervisning når hon f...
Mötet Med Texten - Inkluderande Läsundervisning Bok
Att väcka intresse för läsning hos läsovana ungdomar kan vara en utmaning. Men Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, har hittat arbetssätt som eleverna har anammat, vilket även återspeglas i förbättrad läsförståelse och läshastighet. Med en inkluderande och digital undervisning når hon framför allt de elever som upplever läsning som svårt och det beskriver hon i boken <i>Mötet med texten inkluderande läsundervisning</i>.<br/><br/>Jenny Edvardsson är förstelärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad och undervisar främst elever på yrkesprogram. 2015 fick hon <i>Amy-priset</i> från Myndigheten för tillgängliga medier samt det <i>Pedagogpris</i> som delas ut årligen av Lärarförbundet i Kristianstad. Samma år var hon en av finalisterna till utmärkelsen <i>Guldäpplet</i>.<br/><br/><i>Jenny Edvardsson drivs av en stark vilja att få alla elever att lyckas. Hon utgår från ungdomarnas perspektiv och tänker brett kring lärande. Digitala verktyg och tillgängliga medier är en självklar del i undervisningen. </i>.<br/>Ur motiveringen till Amy-priset.<br/><br/><b>Innehåll</b><br/><br/>Förord<br/><br/>Inledning<br/><br/>Framgångsfaktorer i min undervisning<br/><br/>Att arbeta med skönlitterära texter<br/><br/>Att arbeta med faktatexter<br/><br/>Att arbeta med multimodala texter<br/><br/>Slutord<br/><br/>Litteratur
-
Title:
Yrkesdidaktikens Mångfald
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut? Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik kan ta form i en svensk kontext. Författarna lyfter viktiga aspekter av yrkeslärares arbete, så som b...
Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut?<br/> <br/>Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik kan ta form i en svensk kontext. Författarna lyfter viktiga aspekter av yrkeslärares arbete, så som bedömning, yrkesidentitet och relationen mellan yrkesämnen och gymnasiegemensamma ämnen.<br/> <br/><i>Yrkesdidaktikens mångfald<i/> synliggör kunskapsområdet yrkesdidaktik för såväl yrkesverksamma lärare och skolledare på yrkesprogrammen som för yrkeslärarprogrammets studenter, lärarutbildare och handledare.<br/><br/>Antologin är ett resultat av en forskarskola i yrkesämnenas didaktik, där flera lärosäten samverkat. Redaktörer för antologin är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, Viveca Lindberg, docent i didaktik och lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet samt Gun-Britt Wärvik, docent i pedagogik och lektor vid Göteborgs universitet.<br/><br/><blockquote><i>Den här boken syftar till att bidra till diskussionen om vad yrkesdidaktik kan tänkas vara i relation till Gy 2011 för gymnasieskolan. Genom en rad konkreta exempel illustreras en mångfald av yrkesdidaktiska uttryck. Antologin fångar viktiga aspekter av yrkeslärares arbete och förutsättningarna för dessa.<i/></blockquote><br/>Andreas Fejes, Viveca Lindberg och Gun-Britt Wärvik<br/> <br/><blockquote><i> det [har] varit otroligt spännande att ta del av bokens olika kapitel. Den bredd och mångfald som visas upp i de olika bidragen gör att många olika aspekter av yrkesutbildningen blir belysta. Rubrikerna till bokens olika delar kan också fungera som en karta över det yrkesdidaktiska landskapet.<i/></blockquote><br/>Ingrid Carlgren, professor emerita vid Stockholms universitet<br/><br/><b> Innehåll</b><br/><br/>Medverkande<br/><br/>Förord<br/><br/>1. Introduktion<br/> <i>Viveca Lindberg, Andreas Fejes & Gun-Britt Wärvik<i/><br/><br/>2. Vad är ett yrkesämne?<br/><i>Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik<i/><br/><br/>3. Simuleringsaktiviteter i metodrum<br/> <i>Ingela Leibring<i/><br/><br/>4. Entreprenörskap i hantverksprogrammet<br/> <i>Jessica Wallin & Andreas Fejes<i/><br/><br/>5. När eleverna äger kunskapen<br/><i>Ola Lindholm<i/><br/><br/>6. Att bygga sig till kunskap<br/> <i>Magnus Fjellström<i/><br/><br/>7. Reflektion genom digital dialog<br/> <i>Gunilla Berg Christoffersson<i/><br/><br/>8. Tid för handledning<br/> <i>Åsa Mårtensson & Per Andersson<i/><br/><br/>9. Lärares samverkan för yrkeskunnande<br/> <i>Maria Christidis & Viveca Lindberg<i/><br/><br/>10. Matematik för yrkeskunnande<br/> <i>Karolina Muhrman<i/><br/><br/>11. Återkopplingspraktiker i frisörutbildningen<br/> <i>Anna Öhman<i/><br/><br/>12. Bedömning för yrkeslärande<br/> <i>Martina Wyszynska Johansson & Per-Olof Thång<i/><br/><br/>13. Yrkeslärares kompetensutveckling<br/> <i>Susanne Köpsén & Per Andersson<i/><br/><br/>14. Lärande identiteter i frisörutbildningen<br/> <i>Eva Klope<i/><br/><br/>15. Yrkesdidaktik och bildning<br/> <i>Ruhi Tyson<i/><br/><br/>16. Yrkesdidaktiska vägval<br/><i>Ingrid Carlgren<i/><br/><br/>17. Yrkesdidaktisk forskning in i framtiden<br/> <i>Andreas Fejes, Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik<i/>
Utvalt - Mari Lingensjö
Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut? Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik k...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt