Mest sålda
-
Title:
Olika Avtryck - Konstnärligt Kreativt Skapande Oavsett Funktionsförmågor
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Alla måste få en chans att lyckas! Projektet Olika avtryck har startats och genomförts mot bakgrund av insikten om att människor med olika intellektuella eller kognitiva nedsättningar och variationer idag exkluderas från sammanhang och gemenskap i samhället. Olika avtryck fokuserar på förändring ge...
<b>Alla måste få en chans att lyckas!<br/><br/></b> Projektet <b>Olika avtryck</b> har startats och genomförts mot bakgrund av insikten om att människor med olika intellektuella eller kognitiva nedsättningar och variationer idag exkluderas från sammanhang och gemenskap i samhället.<br/>Olika avtryck fokuserar på förändring genom att öppna dörrar och visa på vägar i första hand genom att jobba med och erbjuda konstnärligt och kreativt skapande för personer med olika typer av intellektuella eller kognitiva nedsättningar.<br/><br/>Boken är tänkt att fungera som inspiration för alla som arbetar tillsammans med personer med särskilda förmågor eller behov, men också för alla andra som vill pröva att mötas i kreativt skapande utan så mycket förkunskaper eller med vad man kanske upplever som bristande förutsättningar.<br/><br/>Vi vänder oss med boken till personal på boenden och daglig verksamhet, till institutioner som utbildar pedagogisk personal men även personal inom omvårdnaden, vi ser boken som kurslitteratur vid olika typer av fortbildning och som opinionsbildande mot politiker och tjänstemän.<br/><br/>Innehållet formuleras med ett lättillgängligt språk och är rikligt illustrerat. Här finns beskrivet bakgrund, övningar: hantverk, färg & form, musik & rytmik, ord & bild, pedagogik och metod samt reflektioner kring: lyssnande, skapande och kommunikation.<br/>Slutligen även ett antal essäer med berättelser om möten i skapande, där bl.a. personal berättar och beskriver om vad som kan hända i möten och skapande, händelser som förvånat och förändrat!
-
Title:
Det Nya Läroriket - Från Formell Vuxenutbildning Till Lärande Regioner
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det nya läroriket innebär både utmaningar och risker. Denna bok speglar den pågående förändringen från formell vuxenutbildning till lärande regioner. Den beskriver också erfarenheter och lärdomar från den Europeiska Socialfondens satsning på en temagrupp om lärande (NTG-Lär) och från det arbete som...
Det nya läroriket innebär både utmaningar och risker. Denna bok speglar den pågående förändringen från formell vuxenutbildning till lärande regioner. Den beskriver också erfarenheter och lärdomar från den Europeiska Socialfondens satsning på en temagrupp om lärande (NTG-Lär) och från det arbete som bedrivits av CFL, Nationellt centrum för flexibelt lärande. Bokens tre delar har var för sig skrivits av Kenneth Abrahmsson, Jan Edling och Carl Holmberg. De blickar både framåt och bakåt och ser nya utmaningar. Vuxnas lärande och företagens kompetensförsörjning måste finnas med i diskussionen om sociala innovationer i välfärdssamhället.
-
Title:
Att Slippa Tänka Själv - Filosofiska Samtal Som Undersökande Gemenskaper I Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det sägs att det är bra att tänka själv. Men vad betyder det att tänka själv? Är det möjligt? Är det önskvärt? Genom samtal med andra kan man få man tillgång till olika perspektiv, hjälp att se nya lösningar och att kritiskt granska förgivettagna föreställningar. Borde vi kanske därför kräva att sl...
Det sägs att det är bra att tänka själv. Men vad betyder det att tänka själv? Är det möjligt? Är det önskvärt? Genom samtal med andra kan man få man tillgång till olika perspektiv, hjälp att se nya lösningar och att kritiskt granska förgivettagna föreställningar. Borde vi kanske därför kräva att slippa tänka själva? Denna bok handlar om hur lärare tillsammans med elever kan utveckla ett gemensamt tänkande i skolan. Elevers tankar formuleras här som filosofiska frågor med öppna svar vilka behandlas i en så kallad undersökande gemenskap. I boken varvas praktiska exempel med beskrivningar av hur samtal kan planeras och genomföras. I ett inledande kapitel presenteras ett perspektiv på skolans värdegrund som utgår från en problematisering av lärares och skolans dubbla uppdrag, att förmedla grundläggande och specifika värden och samtidigt ge eleverna möjlighet att utveckla egna ställningstaganden och hållningar. Boken innehåller även instuderingsfrågor att arbeta vidare med i lärarlaget eller i studentgruppen. Boken riktar sig till lärare, lärarstudenter och pedagoger som arbetar med värdegrundsfrågor i skolan. Texterna kan inspirera coacher och handledare som genom olika organisationer deltar i ett förändringsarbete i skolan.
-
Title:
Vägledning För Arbete Med Mellanstatideelever
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I skolan sätter programmet Vägledande samspel ICDP, fokus på hur du som lärare ser till att ALLA elever blir synliga och får ta plats och komma till tals på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Med hjälp av tre dialoger för gott samspel erbjuder Programmet vägledning hur du som lärare eller annan ...
I skolan sätter programmet Vägledande samspel ICDP, fokus på hur du som lärare ser till att ALLA elever blir synliga och får ta plats och komma till tals på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Med hjälp av tre dialoger för gott samspel erbjuder Programmet vägledning hur du som lärare eller annan vuxen i skolan kan utveckla ditt samspel med dina elever.
-
Title:
Läroplan För Förskolan. Lpfö 18
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen (2010:800) framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt ...
<p>Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen (2010:800) framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.<br/><br/>Utbildningen i förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där:</p><ul> <li>omsorg,</li> <li>utveckling och</li> <li>lärande bildar en helhet.</li></ul><p><br/>I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utvecklingoch lärande hos barnen. Förskollärare ska ansvara för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande. Förskollärare har därmed ett särskilt ansvar i utbildningen som arbetslaget genomför gemensamt. I undervisningen medverkar även andra i arbetslaget, t.ex. barnskötare, till att främja barns utveckling och lärande. </p><p>LPFÖ 18 trädde formellt sett i kraft den 1 juli 2019.<br/><br/>For an English version of Läroplan för förskolan (LPFÖ18), scroll further down.</p>
-
Title:
Få Syn På Digitaliseringen På Gymnasialnivå. Ett Kommentarmaterial Till Läroplanerna För Gymnasieskolan,gymnasiesärskolan Samt Komvuxoch Särvux På Gymnasial Nivå
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Många elever i svensk skola är vana användare av digitala verktyg och medier av olika slag, som exempelvis internet, datorer och smarta telefoner. Kommentarmaterialet har tagits fram för öka förståelsen för hur digitala verktyg och medier kan bidra till att...
<p>Många elever i svensk skola är vana användare av digitala verktyg och medier av olika slag, som exempelvis internet, datorer och smarta telefoner. Kommentarmaterialet har tagits fram för öka förståelsen för hur digitala verktyg och medier kan bidra till att ge eleverna en likvärdig utbildning.<br/><br/>Materialet riktar sig till lärare och rektorer och behandlar digital kompetens så som det finns framskrivet i läro- och ämnesplanerna samt i examens- och programmålen. Kommentarmaterialet berör gymnasial utbildning och ärtillämplig i gymnasieskolan samt i många delar av gymnasiesärskolan respektive kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna.<br/><br/>Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de resonemang och ställningstaganden somligger bakom texterna i styrdokumenten och beskriva hur olika ämnen kan förstärka och komplettera varandra, samt ge inspiration till ämnesövergripande arbeten.<br/></p>
Utvalt -
I skolan sätter programmet Vägledande samspel ICDP, fokus på hur du som lärare ser till att ALLA elever blir synliga och får ta plats och komma till tals på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Med ...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt