Psykologi & Pedagogik
Toppsäljare
-
Title:
Vuxna Barn Till Känslomässigt Omogna Föräldrar - Så Läker Du Efter En Uppväxt Med Avvisande Eller Självupptagna Föräldrar
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Om du växt upp med en känslomässigt omogen, otillgänglig eller självisk förälder kan du ha kvarstående känslor av ilska, ensamhet, svek eller övergivenhet. Du kanske minns barndomen som en tid då dina känslomässiga behov inte tillgodosågs, dina känslor avfärdades eller du tog på dig vuxenansvar i e...
Vuxna Barn Till Känslomässigt Omogna Föräldrar - Så Läker Du Efter En Uppväxt Med Avvisande Eller Självupptagna Föräldrar Bok
<p>Om du växt upp med en känslomässigt omogen, otillgänglig eller självisk förälder kan du ha kvarstående känslor av ilska, ensamhet, svek eller övergivenhet. Du kanske minns barndomen som en tid då dina känslomässiga behov inte tillgodosågs, dina känslor avfärdades eller du tog på dig vuxenansvar i ett försök att kompensera din förälders beteende. Dessa sår kan läka och du kan gå vidare i ditt liv. </p><p>I boken Vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar beskriver psykologen Lindsay C. Gibson hur du kan läka från den smärta och förvirring som din barndom orsakat. Genom att frigöra dig från dina föräldrars känslomässiga omognad kan du återgå till din sanna natur, kontrollera hur du reagerar och undvika besvikelser. Slutligen får du lära dig hur du kan skapa positiva, nya relationer så att du kan bygga ett bättre liv. </p><p>Upptäck de fyra typerna av svåra föräldrar: <br/>- Den känslomässiga föräldern ingjuter känslor av instabilitet och ångest.<br/>- Den drivna föräldern är upptagen med att försöka göra allt och alla perfekt.<br/>- Den passiva föräldern undviker att ta itu med allt som är upprörande.<br/>- Den avvisande föräldern är tillbakadragen, avvisande och nedvärderande.</p><p>"[...] Bokens syfte är inte att skuldbelägga någon utan att hjälpa läsaren förstå sig själv på ett djupare plan och bli befriad från gamla nedbrytande mönster, som förhindrar vägen till det sanna jagets läkande och känslomässiga utveckling. Det är en smärtsam resa från insnärjning i destruktiva relationer till insikt med frihet och hälsa. Boken innehåller ett stort antal kliniska exempel, som man kan känna igen sig i, från författarens psykoterapeutiska verksamhet. Enkla övningar kan berika självförståelsen. Med stor medkänsla och imponerande kunskap erbjuder Gibson i en utmärkt välskriven bok goda möjligheter till självhjälp för alla som vill utveckla sin känslomässiga mognad och bygga starkare relationer. [...]"</p><p>Helhetsbetyg: 5. Lektör: Margareta Fridstjerna BJT-häftet nr. 18</p>
-
Title:
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i praktiken? Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6 ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering ka...
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6 Bok
<p>Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i ­praktiken?</p> <p><em>Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6</em> ­ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering kan omsättas, såväl ­inom organisationen som i den praktiska matematikundervisningen i klassrummet.</p> <p>Här får du kunskap om orsaksförklaringar till särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) och om hur kartläggning för att ringa in behov och lämpliga åtgärder kan gå till. Med denna grund ligger fokus sedan på innehåll, planering och utvärdering av undervisningen och frågor som:</p> <ul> <li>Hur kan gruppindelningar användas på ett inkluderande vis?</li> <li>Hur stimuleras elevernas meningsfulla deltagande?</li> <li>Hur kan man anpassa undervisningsinnehållet?</li> </ul> <p><br/>Den här boken vänder sig till dig som är blivande eller verksam lärare i FK–6, speciallärare, specialpedagog eller skolledare och vill ha klarhet i hur alla elever kan stimuleras, i allt från extra stöd till extra utmaningar. ­</p> <p><strong>Helena Roos</strong> är doktor i matematikdidaktik. Hennes forskning fokuserar på särskilda utbildningsbehov ­i ­matematik och inkludering. Hon undervisar­ även som lektor i matematikdidaktik­ på speciallärarprogrammet och grundlärarprogrammet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"<em>Inkluderande matematikundervisning</em> är en bok som ligger rätt i tiden, användbar i varje klassrum."<br/><strong>Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 17, 2020</strong></p> <p>"Jag sitter med din nya bok i händerna och vill i all enkelhet skicka min uppskattning, den kommer gynna många! Jag kommer kunna hänvisa mycket till din bok, framför allt i samband med handledning.<br/><strong>Specialpedagog</strong></p>
-
Title:
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en ...
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År Bok
<p>Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en gränsöverskridande studie tangerande flera akademiska discipliner. I framställningen ges en rundmålning av läroverkskulturens framväxt och den kulturkamp som förts internt, såväl inom lärar- som elevkår och i förhållande till det omgivande samhället. Vi hinner också observera hur denna specifika kultursfär går sin upplösning till mötes, i viss mån besegrad av sin rival, folkskole-progressivismen. Framställningen, som präglas av ett såväl biografiskt som geografiskt perspektiv, har velat belysa hur skolsystemet då det kopplas till folkhemsbygget får en vidare social och geografisk spridning. Mer översiktligt speglas en 400-årsperiod, alltifrån inrättandet av 1600-talets stiftsgymnasier, på 1800-talet ersatta av borgerliga läroverk. Avslutningsvis ges en överblick av den splittrade utveckling, med kommunalisering, friskolor och skolpeng, som ägt rum fram till våra dagar.</p><p>Författaren Bert Mårald, disputerad historiker, har verkat som lektor vid gymnasieskolor och som universitetslektor och lärarutbildare vid Luleå tekniska universitet under närmare ett kvartssekel. Utifrån den erfarenheten tecknas på ett idéanalytiskt och personligt plan historiken, där det blir tydligt att den pedagogiska utvecklingen är avhängig den politiska.</p>
-
Title:
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det var...
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund Bok
<p>Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen?</p> <p>Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer, jämställdhet, traditioner, religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten.</p> <p>Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.</p> <p><strong>Jonas Stier</strong> är professor i interkulturella studier vid Högskolan Dalarna och Malmö universitet. Han har lång erfarenhet av utbildningar för chefer och medarbetare inom områdena interkulturalitet, mångfald och ledarskap. <strong>Bim Riddersporre</strong> är universitetslektor i psykologi med utbildningsvetenskaplig inriktning, leg. psykolog, leg. logoped, och arbetar vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Boken känns mycket aktuell och relevant i de utmaningar och möjligheter som många förskolor möter varje dag. I synnerhet i de olika exemplen och fallbeskrivningarna. Interkulturellt arbete i förskolan rymmer även diskussionsfrågor och sammanfattningar samt tips under rubriken Värt att prova. Den vänder sig till all personal i förskolan samt till rektorer och studenter."<br/><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 1, 2020.</strong></p>
-
Title:
Autism Och Adhd I Fritidshemmet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids? Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga ...
Autism Och Adhd I Fritidshemmet Bok
<p>Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?</p> <p>Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?</p> <p>Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?</p> <p>Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!</p> <p>Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!</p> <p>Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"<br/><strong>Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020</strong></p>
-
Title:
Resiliens I Förskolan - Att Stärka Barns Välmående, Delaktighet Och Handlingskraft
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Resiliens i förskolan ger både teoretisk kunskap och praktiska exempel på hur du som personal i förskolan målmedvetet kan utveckla barns flexibilitet och förmåga att anpassa sig till vardagens förändringar eller kriser. Det mellanmänskliga samsp...
Resiliens I Förskolan - Att Stärka Barns Välmående, Delaktighet Och Handlingskraft Bok
<p><em>Resiliens i förskolan </em>ger både teoretisk kunskap och praktiska exempel på hur du som personal i förskolan målmedvetet kan utveckla barns flexibilitet och förmåga att anpassa sig till vardagens förändringar eller kriser. Det mellanmänskliga samspelet är en röd tråd i arbetssätten som beskrivs, liksom strävan att lyfta barns styrkor och skapa möjlighet till delaktighet ochhandlingskraft.</p> <p>Boken ger ett brett perspektiv på resiliens och skiftar fokus från risker till resurser, från individ till grupp och omvärld. Den vänder sig till dig som vill lyssna in, bekräfta och utmana barnen i en trygg gemenskap för ökat välmående och lärande.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Boken riktar sig såväl till verksamma i förskolan som till lärarstuderande och är gediget baserad i internationell forskning, omfattande kunskap och konkreta exempel. Texten kommunicerar aktivt med läsaren och ställer ett stort antal frågor som utgör utmärkta underlag för kollegiala samtal eller diskussioner i grundutbildningen. En bok att läsa och använda!”<br/><strong>Ingegerd Tallberg Broman, förskolepsykolog, professor em i pedagogik vid Malmö universitet</strong></p> <p>”Den här boken är ett välskrivet, intressant och konstruktivt bidrag till att åskådliggöra resiliensbegreppet i förskolan. [...] Att innehållet är nära knutet till formuleringar i styrdokument från svensk och finsk förskola är bra. Det bidrar till att stärka synen på barn som kapabla och kunniga och ger tyngd åt alla barns rätt till lärande, utveckling, lek, trygghet och välbefinnande i en resilient förskoleverksamhet av hög kvalitet.”<br/><strong>Pia Williams, professor vid Göteborgs universitet</strong></p>
-
Title:
Leka, Prata, Äta - Övningar För Barn Med Särskilda Behov
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Ungefär ett barn i varje förskolegrupp har svårt att lära sig viktigafärdigheter för livet. Övningarna i den här boken lär barn att:• leka med andra barn• hantera övergångar och sociala regler• kommunicera bättre• f&o...
Leka, Prata, Äta - Övningar För Barn Med Särskilda Behov Bok
<p>Ungefär ett barn i varje förskolegrupp har svårt att lära sig viktiga<br/>färdigheter för livet. Övningarna i den här boken lär barn att:<br/>• leka med andra barn<br/>• hantera övergångar och sociala regler<br/>• kommunicera bättre<br/>• förstå vad andra säger<br/>• sova bättre<br/>• äta mer varierat.</p> <p>Du får följa tre barn i förskoleåldern – Joel 2 år, Emma 4 år och Said 6 år – som på ett stegvist och lekfullt sätt lär sig nya färdigheter med hjälp av sina föräldrar och pedagoger. Syftet är att barnen lättare ska inkluderas i förskolegruppen och att underlätta vardagspusslet hemma.</p> <p>Erfarna psykologer och logopeder beskriver övningarna, som är baserade på evidensbaserade behandlingar. Övningarna har sedan prövats och anpassats av föräldrar och pedagoger så att de är lätta att använda.</p> <p>Boken är skriven för föräldrar, pedagoger, psykologer, logopeder och andra som vill ge konkret hjälp till barn som behöver extra stöd.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Jag kan varmt rekommendera den här boken! En bok som går att lita på, som kan göra vardagen lättare och hjälpa barnet att uppnå sin utvecklingspotential."<br/><strong>Ur förordet av Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk</strong><br/><strong>vetenskap, Karolinska institutet, KIND.</strong></p> <p>"Denna bok bör finnas i alla förskolor och npf-föräldrars hem! Den är tydlig, praktisk och täcker många områden som är svåra att hantera utan professionell hjälp."<br/><strong>Cecilie, mamma</strong></p> <p>"En lättläst bok som visar hur det svåra kan bli enkelt! Konkreta tips i vardagen för dig som möter barn i behov av särskilt stöd."<br/><strong>Lise-Lotte Hjalmar, specialpedagog och rektor</strong></p> <p>"Neurodiversitet gör vårt samhälle rikare! Den viktiga frågan idag är hur samhället kan ta sig an och lära av autistiska erfarenheter för att på så sätt bli rikare. Med hjälp av den här boken kan vi ta ett steg på den vägen."<br/><strong>Jonna Bornemark, mamma till ett barn med autism, docent i filosofi och lektor på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola.</strong></p> <p>"Det första jag slogs av var hur enkel, lättförståelig men ändå övergripande boken är. Layouten med de korta styckena och bilderna gör också att boken känns lockande att läsa. Kommer lätt att ha nytta<br/>av den som förskollärare!"<br/><strong>Anna Svensson, förskollärare</strong></p> <p>"Strategierna hjälper barn att bli inkluderade och sedda, något som alla barn har rätt att få uppleva."<br/><strong>Elin, mamma</strong></p> <p><strong>Lars Klintwall</strong> (red.) är leg. psykolog, fil.dr och lektor vid Stockholms universitet, där han bland annat undervisar i barnpsykoterapi och forskningsmetodik.<strong>Maria Olofsgård Jegéus</strong> (red.) är förälder till ett barn som i förskoleålder hade stor hjälp av den sorts övningar som beskrivs i boken.</p> <p>Kapitelförfattare:<br/><strong>Anna Backman</strong> är leg. psykolog och doktorand vid Karolinska institutet.<br/><strong>Hampus Bejnö</strong> är leg. psykolog och doktorand vid Stockholms universitet.<br/><strong>Bella Berg</strong> är leg. psykolog och beteendeanalytiker.<br/><strong>Tiina Holmberg Bergman</strong> är leg. psykolog, beteendeanalytiker och specialist i funktionshindrets psykologi.<br/><strong>Catrin Killander</strong> är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.<br/><strong>Ulrika Långh</strong> är leg.psykolog, leg. psykoterapeut, med.dr och beteendeanalytiker.<br/><strong>Charlotte Scocco</strong> är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.<br/><strong>Dag Strömberg</strong>är leg. logoped och beteendeanalytiker.<br/><strong>Klara Wenneborg</strong>är leg. logoped och beteendeanalytiker.</p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt