Psykologi & Pedagogik
Toppsäljare
-
Title:
Unified Protocol Arbetsbok - Diagnosöverskridande Psykologisk Behandling
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Upplever du starka, obehagliga känslor som hindrar dig från att leva så som du vill? Ångest, rädsla och nedstämdhet förekommer ofta tillsammans och kan begränsa din tillvaro. Forskning visar att behandlingsprogrammet i den här boken, Unified protocol,...
Unified Protocol Arbetsbok - Diagnosöverskridande Psykologisk Behandling Bok
<p>Upplever du starka, obehagliga känslor som hindrar dig från att leva så som du vill? Ångest, rädsla och nedstämdhet förekommer ofta tillsammans och kan begränsa din tillvaro. Forskning visar att behandlingsprogrammet i den här boken, <em>Unified protocol</em>, kan hjälpa dig oavsett om du lider av depression, något ångestsyndrom – eller av flera problem samtidigt.</p> <p>Behandlingen bygger på kognitiv beteendeterapi, där du aktivt tränar för att utveckla nya färdigheter. Steg för steg vägleds du till att bättre förstå dina känsloupplevelser, vad som förvärrar dina symtom – och framför allt vad du kan göra för att börja må bättre. Rikligt med fallbeskrivningar, dialoger och exempel visar hur behandlingen går till.</p> <p>Du använder boken i samarbete med en terapeut.</p> <p>Huvudförfattare är <strong>David H. Barlow</strong>, professor emeritus i psykologi och psykiatri, som är en av världens främsta psykoterapiforskare.</p> <p>Svensk fackgranskning av <strong>Billy Larsson</strong>, fil.dr, leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare.</p>
-
Title:
Mentaliseringsbaserad Terapi - Manual Och Bedömningsskala
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) är en vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod som rönt stor internationell uppmärksamhet. Till en början var MBT inriktad på borderline personlighetsstörning, men idag prövas behandlingsmetoden också på till exempel ätstörningar, depression och missbruk. Menta...
Mentaliseringsbaserad Terapi - Manual Och Bedömningsskala Bok
<p>Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) är en vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod som rönt stor internationell uppmärksamhet. Till en början var MBT inriktad på borderline personlighetsstörning, men idag prövas behandlingsmetoden också på till exempel ätstörningar, depression och missbruk.</p> <p>Mentaliseringsbaserad terapi - manual och bedömningsskala behandlar individualterapi. Boken redogör för det flerdimensionella begreppet mentalisering. Författarna går också igenom principerna bakom MBT och de diskuterar vilka krav som bör ställas på psykoterapeutiska värderingsskalor. De beskriver även utvecklingen av MBT värderingsskala. En stor del av boken ägnar författarna åt en detaljerad genomgång av alla de sjutton stegen i värderingsskalan. I bokens appendix finns själva värderingsskalan och en skala för värdering av mentaliseringsförmågan.</p> <p>Sagt om boken<br/>"De två första kapitlen erbjuder en genomgång av vad mentalisering och mentaliseringsbaserad psykoterapi är, definitioner och hur detta utvecklats fram till idag. Den största delen av boken består av en detaljerad genomgång av de olika stegen (17 till antalet) i värderingsskalan. Boken syfte är att fungera dels som en introduktion i MBT, vilket den gör på ett pedagogiskt sätt, dels som kontrollinstrument för hur psykoterapin tillämpas i praktiken." Airi Kärkkäinen Karlsson, lektör, BTJ häfte 2011:23.</p> <p>Om författarna<br/>Sigmund Karterud är professor i psykiatri vid Oslo universitet och överläkare vid avdelningen för personlighetsstörningar på Oslo Universitetssjukhus. Anthony Bateman har tillsammans med Peter Fonagy utvecklat MBT. Han är professor vid psykoanalysenheten vid University College London och verksam som konsulterande psykiater och psykoterapeut i London. Björn Philips, fil.dr., leg. psykolog, leg. psykoterapeut, har skrivit förord till den svenska utgåvan. Den svenska översättningen har fackgranskats av Kent Olofsson, leg. psykolog och leg. psykoterapeut samt medarbetare i MBT-teamet vid Beroendecentrum i Stockholm. Översättare är Gun Zetterström.</p>
-
Title:
Ta Hand Om Dig
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Ju tuffare tider, ju mer engagerade vi är i andra och ju högre tempo vi håller, desto viktigare är det att vi lär oss att ta hand om och lugna ner oss själva. När livet utmanar känner vi oss ofta stressade och otillräckliga. Plötsligt händer det där som vi inte trodde skulle hända oss. De goda nyhe...
Ta Hand Om Dig Bok
<p>Ju tuffare tider, ju mer engagerade vi är i andra och ju högre tempo vi håller, desto viktigare är det att vi lär oss att ta hand om och lugna ner oss själva. När livet utmanar känner vi oss ofta stressade och otillräckliga. Plötsligt händer det där som vi inte trodde skulle hända oss. </p><p>De goda nyheterna är att vi kan träna upp vårt psykiska immunförsvar så att vi lättare kan hantera motgångarna. Något som stärker själens muskler och hjälper oss att ta oss igenom livets utmaningar är det Cajsa Tengblad kallar självomsorg. </p><p>I <i>Ta hand om dig</i> får du konkreta nycklar till ökad självomsorg, hjälp till balans mellan uppvarvning och nedvarvning och inspiration till hur du kan leva ett hållbart liv i enlighet med det som är viktigt för dig. </p><p>Att ta hand om sig själv är en färdighet som vi kan öva på. Det handlar inte om egoboost, utan om en sund balans mellan självomsorg och omsorg om andra. Vi behöver andas in för att kunna andas ut. Om vi endast andas ut tar luften och vi själva slut.</p>
-
Title:
Livet Måste Ha Mening - Erfarenheter Från Koncentrationslägren; Logoterapins Grundbegrepp
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Vilka är de faktorer som inverkar på en människas förmåga att klara av kriser och svåra levnadsförhållanden? Vad är det som gör att vissa överlever med en bibehållen, och ibland även fördjupad, känsla av meningsfullhet?Viktor Frankl (19051997), en av psykologins stora pionjärer, har sysslat med des...
Livet Måste Ha Mening - Erfarenheter Från Koncentrationslägren; Logoterapins Grundbegrepp Bok
Vilka är de faktorer som inverkar på en människas förmåga att klara av kriser och svåra levnadsförhållanden? Vad är det som gör att vissa överlever med en bibehållen, och ibland även fördjupad, känsla av meningsfullhet?<br/><br/>Viktor Frankl (19051997), en av psykologins stora pionjärer, har sysslat med dessa frågor under större delen av sitt liv. I denna klassiker ges en inblick i hur hans teorier...
-
Title:
Skolan Efter Marknaden
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
I Skolan efter marknaden ger forskare, opinionsbildare och lärare sina bilder av vad marknadsmekanismerna gör med skolväsendet - och hur den svenska skolan kan se ut efter att marknaden har släppt sitt grepp. Den svenska skolan har gått från att vara den mest likvärdiga i hela världen, till att oli...
Skolan Efter Marknaden Bok
<p>I Skolan efter marknaden ger forskare, opinionsbildare och lärare sina bilder av vad marknadsmekanismerna gör med skolväsendet - och hur den svenska skolan kan se ut efter att marknaden har släppt sitt grepp. </p> <p>Den svenska skolan har gått från att vara den mest likvärdiga i hela världen, till att olika elevgrupper i allt högre grad lyckas olika bra. Under samma tid har läraryrket gått från att vara ett friskyrke till ett riskyrke. Hur behöver synen på lärares uppdrag ändras för att lärare ska må bra av att arbeta i skolan? Hur behöver den politiska styrningen av skolan ändras för att alla elever ska kunna lära sig så mycket som möjligt? </p> <p>Bokens medverkande guidar läsaren genom skolans organisation, från högsta politiska nivå till vardagen i klassrum och barngrupp. Skolan behöver något nytt. Det här är en bok om skolans och lärarnas framtid. </p> <p><strong>Om författarna</strong><br/>Marcus Larsson är lärare och arbetar på en friskola i Göteborgstrakten. Han har tidigare varit regionalt skyddsombud för Lärarförbundet och lokalpolitiker. Åsa Plesner är doktorand i företagsekonomi på Stockholms universitet. Hon har tidigare arbetat som bland annat administrativ chef och kvalitetschef på friskoleföretag. </p>
-
Title:
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och ...
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass Bok
<p>Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och du hinner med att dokumentera resultaten för varje elev. Det skapar en arbetsro och arbetet blir mer lustfyllt för alla. Arbetssättet gynnar också elever som kan ha svårt att visa sina kunskaper i en traditionell och mer stressig kartläggningssituation. När kartläggningen är genomförd används resultaten för att planera den fortsatta undervisningen, både på grupp- och individnivå. </p><p>Med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt berättar Nathalie Lindgren om hur stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning bildar en helhet och som främjar elevernas kunskapsutveckling. Du får också följa hela arbetsgången kring Läsa, skriva, räkna - garantin för tidiga stödinsatser: kartläggning särskild bedömning undervisning och stödinsatser uppföljning och överlämning. </p><p>Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon föreläser och deltog även i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt.</p><p><b>Innehåll</b><br/>Inledning<br/>Bokens upplägg</p><p><b>Kapitel 1 </b><b>Stationsarbete -</b> <b>hur det hela började</b><br/>Vad innebär stationsarbete? <br/>Reflektion kring stationsarbete<br/>Planering av stationer<br/>Stationer med olika slags innehåll<br/>Språket<br/>Matematiken <br/>Stationsarbete ett av flera arbetssätt <br/></p><p><b>Kapitel 2</b><b> Bildstöd - </b><b>ett viktigt verktyg</b><br/>Dagsschema<br/>Presentation av station<br/>Uppmärksamhetsbildstöd<br/>Bilder vid olika arbetspass<br/>Språklekar - homonymer och motsatsord<br/>Tankekarta - Vad gjorde du på lovet?<br/>Tankekartor - andra tillfällen<br/>Filmvisning vid tema<br/>Temaarbete<br/>Fyrfältare (och trefältare) </p><p><b>Kapitel 3 Kartläggning i förskoleklass - </b><b>för tidiga stödinsatser</b><br/>Progression från förskola till årkurs 1<br/>Språket<br/>Matematiken<br/>Kartläggning av flerspråkiga elever<br/>Hur vi planerade och följde upp kartläggningen<br/>Hur vi genomförde kartläggningen med hjälp av stationer</p><p><b>Kapitel 4 Hitta språket - </b><b>hur vi lägger upp kartläggningen</b><br/>Aktivitet 3 - Vi kommunicerar med symboler och bokstäver<br/>Aktivitet 4 - Vi utskiljer ord och språkljud<br/>Aktivitet 1 - Vi berättar och beskriver bokstäver<br/>Aktivitet 2 - Vi lyssnar och samtalar om bokstäver </p><p><b>Kapitel 5 Hitta matematiken -</b> <b> hur vi lägger upp kartläggningen </b><br/>Mönster<br/>Tärningsspel<br/>Sanden/riset<br/>Lekparken </p><p><b>Kapitel 6 Särskild bedömning -</b> <b> i kollegialt samråd </b><br/>Syftet med samrådet<br/>Extra anpassning<br/>Särskilt stöd<br/>Extra utmaningar<br/>Hur vi organiserar vårt samråd<br/>Samarbete med specialpedagog och logoped<br/>Samarbete med förskollärarkollegor i svenska och matematik </p><p><b>Kapitel 7 Information till vårdnadshavare </b></p><p><b>Kapitel 8 Vad händer i undervisningen efter kartläggningen? </b><br/>Om att differentiera<br/>Svenska - högläsning<br/>Svenska - språklig medvetenhet<br/>Matematik - talraden<br/>Temaarbete </p><p><b>Kapitel 9 Uppföljning </b> <b> vi ställer oss viktiga frågor</b><br/>Dags för vårens utvecklingssamtal </p><p><b>Kapitel 10 Överlämning till mottagande lärare </b></p><p><b>Kapitel 11 Återkommande arbetspass -</b> <b> vad gör vi mer? </b><br/>Läroplanens centrala innehåll är alltid vägledande<br/>Svenskans arbetsområde<br/>Matematikens arbetsområden<br/>Teman inom olika områden<br/>Samhälle, natur och teknik<br/>Värdegrundsarbete<br/>Lek, skapande och musik<br/>Utedag<br/>Idrott </p><p><b>Kapitel 12 Effekter av kartläggning och stationsarbete -</b> <b> vårt utvecklingsarbete </b></p><p><b>Kapitel 13 Positiva förändringar och framtida utmaningar </b><br/>Vi införde ...<br/>Vi fortsätter att utveckla ...</p><p><b>Slutord</b><br/>Spridning av vårt arbetssätt </p><p>Tack<br/>Referenser<br/>Bildförteckning </p>
-
Title:
Förskolans Systematiska Kvalitetsarbete - Utmaningar Och Möjligheter
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller. I den här boken får du 17 olika perspektiv på systematisk kvalitetsarbete. En antologi där forskare och praktiker delar tankar och erfarenheter av förskolans systematiska ...
Förskolans Systematiska Kvalitetsarbete - Utmaningar Och Möjligheter Bok
<p><i>Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller. I den här boken får du 17 olika perspektiv på systematisk kvalitetsarbete. En antologi där forskare och praktiker delar tankar och erfarenheter av förskolans systematiska kvalitetsarbete. Bland kapitelförfattarna: Jonna Bornemark, Erika Wallin Ingrid Pramling-Samuelsson, Pia Williams, Karin Alnervik, Maria Elbrand och Förskolepoddens Josefin Malm och Sofie Källhage. </i><i>Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.</i><br/><br/><b>Vi vet vad vi ska göra</b> </p><p>Utvecklingsarbete i förskolan är idag en naturlig del av verksamheten. Men vi gör olika och den olikheten innebär möjligheter. I den här antologin ger 17 författare - utifrån olika yrkesroller - sina bilder av hur ett systematisk kvalitetsarbete, på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, kan gå till. </p><p><b>Men det är hur:et som ofta upplevs som en utmaning</b> </p><p>Boken bjuder på strategier och konkreta exempel på framgångsrika arbetssätt för ett systematiskt kvalitetsarbete där målet är att utveckla förskolans utbildning. Men också hur man gör det enkelt, roligt och meningsfullt. </p><p><b>Vi gör olika och det är dags att vi lär av och med varandra</b> </p><p>Innehållet är uppdelad i fyra olika delar: Uppdraget, kvalitet och dokumentation, reflektion och systematiskt kvalitetsarbete i alla led. Varje del avslutas med reflektionsfrågor, för att hjälpa läsaren att ta det systematiska kvalitetsarbetet till nästa nivå.<br/></p><p></p><p><b>Betyg 5 - Briljant!</b><br/><br/>"Läsaren bjuds praktiknära, teoretiska och forskningsbaserade texter och exempel, även exempel tolkade ur ett filosofis perspektiv. Vardagen är närvarande liksom kopplingen till läroplanen och uppdraget. Förskolan har ett samhällsuppdrag och måste ständigt utvecklas. Förskolans systematiska kvalitetsarbete ger utmärkt stöd och inspiration i detta arbete med syfte att skapa medvetenhet, högre kvalitet och göra skillnad för förskolans alla barn." Btj-häftet nr 1 2024<br/><br/><b>Om redaktören</b></p><p>Erika Wallin är legitimerad förskollärare, utvecklingsledare och forskare. </p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>Inledning</p><p>UPPDRAGET</p><p>1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan förutsättningar och främjande faktorer</p><p>2. Riktning, struktur och samsyn en förutsättning för ett kvalitetsutvecklande arbete</p><p>3. Hur blir systematiskt kvalitetsarbete enkelt, roligt och meningsfullt?</p><p>4. Kvalitetsarbete med utgångspunkt i förskolans återkommande vardagssituationer</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>KVALITET OCH DOKUMENTATION</p><p>5. Kvalitet i förskolan för barnens skull</p><p>6. Att låta det viktigaste ta plats i förskolans systematiska kvalitetsarbete</p><p>7. Betydelsen av att uppleva dokumentationsarbete som något användbart</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>REFLEKTION</p><p>8. Med blicken på oss själva att utveckla vår undervisning genom systematiskt kvalitetsarbete</p><p>9. Reflektion som motor i vårt systematiska kvalitetsarbete</p><p>10. Barns delaktighet i vårt systematiska kvalitetsarbete</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>SKA I ALLA LED</p><p>11. SKA i styrkedjan från barn till huvudman och tillbaka</p><p>12. Kan man ha ett kvalitetsarbete som letar efter känslan?</p><p>12 a. Små vardagliga handlingar som kan bli stora tillsammans över tid</p><p>12 b. Känslans roll i kvalitetsarbete: lektioner från Lerum och en gammal dualist</p><p>13. Konsten att skapa förändring</p><p></p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p>Referenser</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt