Köpinformation

För att beställa ska du vara minst 18 år. Du måste därför alltid lämna ditt personnummer vid beställning. Är du under 18 år ska målsman godkänna din beställning och bifoga sitt personnummer. De personuppgifter du lämnar till oss används enbart av Ginza för att ge dig en bra service.

Alla beställningar kreditkontrolleras. Om du ej godkänns i kreditupplysningen levereras din beställning mot postförskott. Ginza levererar till Sverige, de flesta länder inom EU samt till Norge och UK. För detaljerad information om utlandsleveranser se rubrik "Utlandsleveranser" nedan.

Vid eventuell tvist har Ginza som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Utlandsleveranser
För information om leverans till utlandet. Se vår engelska köpinformation.
Vi förbehåller oss rätten att stryka tunga och skrymmande beställningar till utlandet.

Beställning
Ginza AB, org.nr: 556243-5379
Internet: www.ginza.se
E-post: kundservice@ginza.se
Telefon: 0512-299 50 (måndag kl. 10 - 17, tisdag - torsdag 13 - 17, fredag 10 - 13)
Ha kund- och artikelnummer tillgängliga vid telefonkontakt. (Kundnumret finner du på katalogens baksida). 
Fax: 0512-543 30
Brev: Ginza AB, Fåglum, 465 81 NOSSEBRO
Använd ordersedeln i katalogen eller skriv ett vanligt brev. Portokostnad debiteras på order.
Butiken i Fåglum är öppen: måndag - fredag kl 10.00 - 17.30.

Leverans- och betalningsvillkor
Generella regler och villkor som gäller hos någon av våra leverans- och betalningspartners gäller även när du handlar från oss.

Pris
Samtliga priser är inklusive moms. Katalogen ges ut 8 gånger per år och gäller i två månader. Sista beställningsdag står angivet på varje katalog.

Frakt
Fraktkostnad 39 kr. Vid postförskott tillkommer 60 kr i postförskottsavgift. Beställningar över 800 kr skickas fraktfritt.

Leveranssätt
Brev: Mindre beställningar levereras som brev, förutsatt att du godkänns i vår kreditkontroll.

Postpaket: Beställningar som inte ryms i brev eller som skickas mot postförskott levereras som postpaket och hämtas ut på Postens utlämningsställe. För att hämta ut försändelse hos Posten och deras ombud krävs en giltig legitimation. Liggetid på Postens utlämningsställe är 2 veckor. Vid brevavisering tillkommer en avgift på 15 kr. Ange ditt mobiltelefonnummer vid orderläggning för att får du Postens avi som ett SMS.

Pall: Större varor skickas på pall med Postens Hemleverans. Du måste avtala en tid med leverantören för leverans.

Önskas en förlängd liggetid eller annat ändrat förfogande debiteras en avgift på 275 kr.

Ej uthämtade paket
För ej uthämtade paket, företagspaket, hempaket och pall, debiterar vid dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 350 kr för paket och företagspaket, 450 kr för hempaket och 1000 kr för pall.

 

Betalsätt

Qliro

BETALNING

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som finns tillgängliga. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

QLIRO FAKTURA

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Fakturan skickas via epost. För pappersfaktura tar vi ut en avgift på 19 kr.

QLIRO FÖRETAGSFAKTURA

Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”. Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Fakturan skickas via epost. För pappersfaktura tar vi ut en avgift på 19 kr.

QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”

Köp nu - Betala Senare
Ränta 0 %
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

QLIRO KONTO & DELBETALNING

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld. Följande alternativ finns för delbetalning

Betalsätt 3 mån  6 mån  12 mån  36 mån  Konto*
Uppläggningsavgift 95 kr 195 kr 295 kr 395 kr 0 kr
Administrationsavgift  29 kr 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%


Exempel vid ett köp om 10 000 kr

Effektiv ränta 11,45% 13,29% 12,31% 19,77% 29,22%
Att betala per månad  3 394 kr 1 728 kr 887 kr 362 kr 955 kr
Total kostnad 10 182 kr  10 369 kr  10 643 kr  13 047 kr  11 458 kr

 

*Gäller vid avbetalning över 12 månader
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation

KORTBETALNING

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

Qliro Norge

BETALING
Qliro gjør det enkelt, fleksibelt og trygt for deg å handle på nettet. Du har muligheten til å velge
betalingsalternativet som passer for deg.
Faktura er foretrukket som betalingsalternativ, men du kan selvfølgelig velge en av de andre
tilgjengelige alternativene.
Ved å gi eller be om informasjon i kassen, godtar du bruksvilkårene og behandlingen vår av
personopplysningene dine.

QLIRO FAKTURA
Fakturaen forfaller til betaling innen 14 dager fra fakturadato. Fakturaen vil bli sendt via e-post til epostadressen du oppgir ved kjøpstidspunktet.
Ved en eventuell for sen betaling sendes en påminnelse til deg, og det påløper et gebyr for sen
betaling på 70 kroner og en rente på 8,50 % + gjeldende referanserente. Ved ytterligere forsinkelse vil
det bli lagt til et lovfestet innkrevingsgebyr.
Ved fakturakjøp forbeholder vi oss retten til å gjøre et kredittoppdrag gjennom Qliro AB. Innsamling og
behandling av personopplysninger og kredittinformasjon er nødvendig for at vi skal kunne behandle
14-dagers kredittforespørsel.
For mer informasjon om Qliros vilkår, klikk her.

QLIRO SELSKAPSFAKTURA
Betalingsperioden for faktura er 30 dager fra tidspunktet bestillingen sendes fra butikken. Fakturaen vil
bli sendt via e-post eller brev når bestillingen sendes. Du er som kredittaker ansvarlig for at betalingen
ankommer innen en bestemt tidsramme i henhold til betingelsene du avtalte når du velger
betalingsalternativet «faktura».
Ved manglende betaling fra trader belastes juridisk enhet for sen betaling i henhold til
Forsinkelsesrenteloven (lov nr. 100 av 17. desember 1976) om kompensasjon for inkassokostnader
mv, samt forsinkelsesrenter etter gjeldende referanserente, pluss et tillegg på 8,50 %.
For mer informasjon om Qliros vilkår, klikk her.

QLIRO «KJØP NÅ, BETAL SENERE»
Kjøp nå – Betal senere
Rente 0 %
Registreringsavgift 45 NOK.
Det påløper ingen ekstra kostnader.
Fakturaen sendes via e-post midt i kampanjemåneden
Ved en eventuell for sen betaling sendes en påminnelse til deg, og det påløper et gebyr for sen
betaling på 70 kroner og en rente på 8,50 % + gjeldende referanserente. Ved ytterligere forsinkelse vil
det bli lagt til et lovfestet innkrevingsgebyr.
Ved kjøpet forbeholder vi oss retten til å gjøre et kredittoppdrag gjennom Qliro AB. Innsamling og
behandling av personopplysninger og kredittinformasjon er nødvendig for at vi skal kunne behandle kredittforespørsel.

De fullstendige vilkårene: Qliros fullstendige kampanjevilkår finner du her.

Se også Standardisert europeisk forbrukerkreditinformasjon.

QLIRO KONTO- OG DELBETALING
Når du velger en betaling, vil du bli varslet umiddelbart hvis søknaden din er godkjent, og vi kan
håndtere kjøpet ditt umiddelbart. Skulle søknaden din ikke bli godkjent, kan du gå tilbake og velge en
alternativ betalingsmetode.
Du kan ha et eller flere pågående delbetalingskjøp og Qliro samler dem på en månedlig faktura sendt
til deg via e-post i midten av hver måned. Du kan betale den utestående saldoen til enhver tid i løpet
av delbetalingsperioden.
Følgende alternativer er tilgjengelige for delbetaling

Betalingsalternativ 6 måneder  12 måneder  36 måneder  Konto*
Registreringsavgift 295 NOK 295 NOK 395 NOK 0 NOK
Administrasjonsavgift45 NOK 45 NOK 45 NOK 45 NOK 45 NOK
Årsrente 0% 0% 9,99% 17,95%


Eksempel ved et kjøp på 5.000 NOK

Effektiv rente 45,04% 33,86% 36,9% 43,11%
Månedsbeløp til betaling  928 NOK 486 NOK 217 NOK 503 NOK
Total kostnad 5 565 NOK  5 835 NOK 7 822 NOK  6 039 NOK

 

*Gjelder for avdrag over tolv måneder

Ved en eventuell for sen betaling sendes en påminnelse til deg, og det påløper et gebyr for sen
betaling på 70 kroner og en rente på 8,50 % + gjeldende referanserente. Ved ytterligere forsinkelse vil
det bli lagt til et lovfestet innkrevingsgebyr.
Ved kjøpet forbeholder vi oss retten til å gjøre et kredittoppdrag gjennom Qliro AB. Innsamling og
behandling av personopplysninger og kredittinformasjon er nødvendig for at vi skal kunne behandle
kredittforespørsel.
Fullstendige vilkår: Qliros fullstendige vilkår for konto- og delbetaling finner du her.

Se også Standardisert europeisk forbrukerkreditinformasjon.

KORTBETALING
Kortbetalinger skjer i systemer som oppfyller kravene iht. sikkerhetsstandarden PCI-DSS.
For informasjon om betalingen din, kontakt Qliro via kontaktinformasjonen på https://www.qliro.com/
Du kan velge å betale hele bestillingsverdien med betalings- eller kredittkort. Vi aksepterer for
øyeblikket VISA og Mastercard. Det påløper ingen kortavgifter. Kredittkortbetalingen håndteres av
betalingspartneren vår Qliro for å sikre rask og sikker betaling.
For økt sikkerhet bruker vi 3D-Secure, som er en global sikkerhetsstandard utviklet av VISA og
Mastercard for betaling via Internett.
Slik fungerer det:
1. Velg Kredittkort som betalingsmetode i kassen. Du er nå koblet til Qliros sikre betalingsserver.
2. Velg type kredittkort; skriv inn kortnummer, gyldighetsdato, kortets sikkerhetskode (CVV) og
kortinnehaverens navn.
Vær oppmerksom på at når du bruker e-kort, bør du angi minst to måneders gyldighet.
3. Det utføres en kontroll på om kortdetaljene er korrekte og det er dekning for kjøpet.
4. Kjøpesummen reserveres først på kontoen din.
5. Det reserverte beløpet vil bli overført til «Butikk» når varene sendes fra lageret. Hvis bestillingen er
delt inn i flere leveranser, overføres beløpet når den siste leveransen sendes. 

DIREKTE BANKBETALING MED TRUSTLY
Handle og betal direkte fra bankkontoen din.
Slik fungerer det:
1. Velg Trustly som betalingsalternativ i kassen
2. Angi hvilken bank du bruker, og identifiser deg deretter med en bank-ID eller sikkerhetskode
over en sikker og kryptert Internett-tilkobling
3. Velg deretter hvilken konto du vil betale fra (for eksempel sparekonto eller lønnskonto) og
bekreft kjøpet.
4. Kjøpesummen trekkes direkte fra den angitte kontoen og det sendes en bestillingsbekreftelse.

PAYPAL
Betal raskt og sikkert ved hjelp av PayPal. Du kan velge å finansiere betalingen fra PayPal-saldoen din
eller via et betalingskort eller kredittkort knyttet til PayPal-kontoen din.

Qliros integritetspolicy finns her.

 

Postförskott: Kontant betalning på Postens utlämningsställe..

Förskottsbetalning - Direktbetalning via Internetbank: Kan ske från konton i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Gäller endast vid beställning via ginza.se.

Förskottsbetalning - Kortbetalning: Vid beställningar via ginza.se kan du välja att betala med Visa eller MasterCard.

Förskottsbetalning - PayPal: Betalning kan göras från ditt PayPal-konto. Gäller endast vid beställning via ginza.se

För förskottsbetalningar gäller: Beloppet överförs till Ginza samma dag som ordern läggs, även vid bokning av en produkt som har en senare release eller som är tillfälligt slut. Observera att eventuella återbetalningar kan göras först när hela ordern är levererad.

Vi förbehåller oss rätten att hänvisa beställningar över 3000 kr till vår hemsida.

Ginza hanterar säkra förskottsbetalningar i samarbete med Qliro, PayEx, Swedbank, Visa, MasterCard och PayPal. När du betalar med kort skickas kortuppgifterna krypterade via en avvåra partners till respektive kortutställare. För din säkerhet sparar vi inte dina kortuppgifter i våra databaser. Du täcks även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om Ginza hamnar i likvidation eller konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp, stoppar banken betalningen. Därför är det viktigt att uppge korrekta uppgifter vid köp.

Leveranstid

Beräknad leveranstid anges på respektive produktsida.
Vid beställning av varor med olika leveranstid väntar vi in samtliga varor och hela ordern skickas samlat.
Leveranstiden kan, i undantagsfall, bli längre än den beräknade leveranstiden p.g.a. anledningar som ligger utom vår kontroll.
Distributörens leveranstid tillkommer.
Vid hög orderingång kan leveranstiden bli något längre.
Ej leveransklara varor restnoteras tidigast efter 6 dagar och skickas fraktfritt när de åter finns i lager, i de fall den ursprungliga leveranstiden är längre, restnoteras varan efter det att den tiden löpt ut.
Vid order med kommande release/förhandsbokningar levereras hela ordern på releasedagen.
Obs! Inga restnoteringar görs på order med postförskott/efterkrav. Ej leveransklara produkter stryks efter 5 dagar och måste ombeställas. (Gäller ej beställningsvaror).
Om vi inte håller den utlovade leveranstiden har du rätt att häva köpet. Om du har betalat i förskott betalar vi tillbaka köpesumman inom 20 dagar efter hävningen av köpet.

Förhandsbokningar/ej releasade artiklar

Det är möjligt att göra förhandsbokningar på produkter som ej är släppta. Vårt mål är att skicka dessa produkter så att du har dem på releasedagen. Vi kan inte alltid med säkerhet säga exakt när releasedatum sker då det är relativt vanligt att releasedatum flyttas av bolagen av olika anledningar.
När en beställning görs som innehåller en artikel som inte är releasad, kommer övriga artiklar på ordern att skickas samtidigt som den förhandsbokade varan.

Begränsade utgåvor

Vi reserverar oss för eventuell oförutsedd begränsning i tilldelning eller slutförsäljning av produkt från leverantörens sida.

Restnoteringar

Varor <= 10 kr restnoteras ej, utan stryks och får ombeställas.

Garantier

Naturligtvis har du garanti på alla produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter oavsett om du är privatperson eller företagskund. På förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och liknande gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Om du åberopar garanti ska du kontakta oss. Vid reparation hänvisar vi till lokalt auktoriserat serviceställe eller förser dig med ett förbetalt adresskort. Beror felet på yttre påverkan, får du betala reparationskostnaden efter att du godkänt ett kostnadsförslag. Skulle du välja att inte reparera varan får du betala undersökningskostnaden. Föreligger inget fel får du betala undersökningskostnad och frakt.

Reklamationer

Alla reklamationer (skadade eller felaktiga varor) görs enklast skriftligt på retursedeln (baksidan av följesedeln).

Reklamationsrätten gäller varor som är felaktiga enligt gällande konsumentlagstiftning. Som konsument har du rätt att göra en reklamation inom tre år efter köptillfället. Reklamationer ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamationer som görs inom två månader efter att felet upptäcktes anses alltid ha skett inom skälig tid.

Brev med mindre varor skickas till: FRISVAR, Ginza AB, 20044971, 465 20 NOSSEBRO.
Frisvar = porto betalt, max 2 kg, dock ej större än (L34 cm+B24 cm +H7 cm). Får ej rekommenderas.
För större och tyngre varor kontakta kundservice så skickar de ett förbetalt adresskort.
Telefon: 0512-299 50 (måndag - torsdag 10.00 - 17.00, fredag 10.00 - 13.00).
Fax: 0512-543 30.

Vid felaktigt användande av vår Frisvarsadress debiteras den faktiska portokostnaden i efterhand.

 

Ångerrätt

Ångerrätten innebär att du som kund har rätt att lämna tillbaka varan och få din betalning åter.

Återbetalning sker utan dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om nyttjad ångerrätt. Återbetalningen sker först efter att varan mottagits av oss.

Returfrakten betalar du som kund.

Lagen om Distanshandelsavtal och avtal utanför affärslokal (DAL) (2005:59) ger dig rätt att ångra köp inom 14 dagar.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan.
Om du utövar ångerrätten skall du meddela oss det genom klart och tydligt meddelande (t.ex. genom ett brev eller e-post). Du kan även använda Konsumentverkets mall men det är inget krav.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Därefter skall du, utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar, på egen bekostnad återsända varan.
Förseglade produkter ska returneras i obruten förpackning.
Ångerrätten gäller dock inte ljud- eller bildupptagningar, datorprogram, hygienartiklar såsom parfymflaskor, kosmetik, underkläder om plomberingen/förseglingen brutits.
Övriga produkter har du rätt att öppna för att kontrollera varans funktion.
Om varan är mer använd än vad som fordrats för att kontrollera varans funktion kommer ersättning för värdeminskning att faktureras alternativt dras från det belopp som återbetalas.

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Alla försändelser skickas direkt till Ginza (ej ombud eller utlämningsställe). Vi tar ej emot rekommenderade försändelser.

Adress: Ginza AB, Fåglum, 465 81 NOSSEBRO

Ginza reserverar sig för tryckfel och prisändringar som tillkommit efter att katalogen gått i tryck samt ev. slutförsäljning av vissa varor. Ginza förbehåller sig rätten att godkänna order. Ginza förbehåller sig rätten att leverera en order så snart hela eller delar av ordern är leveransklar. Ginza förbehåller sig rätten att neka komplettering av order.

Tvist

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Bedrägerier och falska beställningar polisanmäls.