Köpinformation

Beställning
Ginza AB, org.nr: 556243-5379
Internet: www.ginza.se
E-post: kundservice@ginza.se
Telefon: 0512-299 50 (måndag kl. 10 - 17, tisdag - fredag 10 - 13)
Ha kund- och artikelnummer tillgängliga vid telefonkontakt. (Kundnumret finner du på katalogens baksida). 
Fax: 0512-543 30
Brev: Ginza AB, Fåglum, 465 81 NOSSEBRO
Använd ordersedeln i katalogen eller skriv ett vanligt brev. Portokostnad debiteras på order.
Butiken i Fåglum är öppen: måndag - fredag kl 10.00 - 17.00.

Leverans- och betalningsvillkor
Generella regler och villkor som gäller hos någon av våra leverans- och betalningspartners gäller även när du handlar från oss.

Pris
Samtliga priser är inklusive moms. Katalogen ges ut 8 gånger per år och gäller i två månader. Sista beställningsdag står angivet på varje katalog.

Frakt
Fraktkostnad från 39 kr. Vid postförskott tillkommer Postnords postförskottsavgifter. Beställningar över 800 kr skickas fraktfritt inom Sverige.

Leveranssätt
Din order levereras som brev, varubrev eller paket med Postnord. Storlek och vikt på det du beställer styr vilken typ av leverans du kan välja.

Brev och varubrev: Mindre beställningar levereras som brev eller varubrev, förutsatt att du godkänns i vår kreditkontroll. Från 1 november 2021 sker en förändring gällande Varubrev Sverige. De brev som inte får plats i mottagarens postlåda/fastighetsbox, kommer i de flesta fall lämnas vid dörren/postlådan och mottagaren får en avisering om att detta skett. I samband med det övergår ansvaret för försändelsen till mottagaren.

Postpaket: Beställningar som inte ryms i brev eller som skickas mot postförskott levereras som postpaket och hämtas ut på Postnords utlämningsställe. För att hämta ut försändelse hos Postnord och deras ombud krävs en giltig legitimation. Liggetid på Postens utlämningsställe är 2 veckor. Vid brevavisering tillkommer en avgift enligt Postnords avgifter. 

Pall: Större varor skickas på pall med Postnord Hemleverans. Du måste avtala en tid med leverantören för leverans.

Önskas en förlängd liggetid eller annat ändrat förfogande debiteras en avgift på 275 kr.

Ej uthämtade paket
För ej uthämtade paket, företagspaket, hempaket och pall, debiterar vid dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 350 kr för paket och företagspaket, 450 kr för hempaket och 1000 kr för pall.

Utlandsleveranser
För information om leverans till utlandet. Se vår engelska köpinformation.
Vi förbehåller oss rätten att stryka tunga och skrymmande beställningar till utlandet.

Leverans till fängelse och anstalter

Vi levererar f.n. ej till fängelser och anstalter.

 

Betalsätt

Qliro

BETALNING

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som finns tillgängliga. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

QLIRO FAKTURA

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den e-postadress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Från och med 2023-01-01 gäller ny lag om identifiering via Bank-ID vid köp mot faktura.

Fakturan skickas via epost. För pappersfaktura tar vi ut en avgift på 19 kr.

QLIRO FÖRETAGSFAKTURA

Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”. Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%. För mer information om Qliros villkor klicka här.

Fakturan skickas via epost. För pappersfaktura tar vi ut en avgift på 19 kr.

QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”

Köp nu - Betala Senare
Ränta 0 %
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.

Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

QLIRO Fast Delbetalning & Flexibel Delbetalning

Qliro erbjuder Fast delbetalning med ett fastställt belopp som delbetalas på 3-36 månader. Qliro erbjuder även Flexibel delbetalning, där du betalar minst 1/24 av ditt krediturymme per månad. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld. 

Villkor för Fast delbetalning

Om Kontohavaren väljer Fast delbetalning (med ränta) för köpet gäller villkoren enligt den delbetalningsplan som valts. För närvarande erbjuder Qliro följande delbetalningsplaner:

Betalsätt 3 mån  6 mån  12 mån  24 mån  36 mån
Uppläggningsavgift 0 kr 0 kr 0 kr 0 kr 0 kr
Administrationsavgift  39 kr 39 kr 39 kr 39 kr 39 kr
Årsränta 18,90% 18,90% 18,90% 18,90% 18,90%

Exempel vid ett köp om 10 000 kr

Effektiv ränta 27,32% 27,93% 28,06% 27,83% 27,50%
Att betala per månad  3 468 kr 1 789 kr 950 kr 533 kr 395 kr
Total kostnad 10 404 kr  10 732 kr  11 401 kr  12 782 kr  14 222 kr

Villkor för Flexibel delbetalning

Om Kontohavaren vid köpet väljer att betala med Flexibel delbetalning, och/eller ingenting annat anges i kreditansökan, eller för det fall att Kontohavaren väljer Fast delbetalning eller Köp nu, betala sen men sedan inte följer den angivna betalningsplanen så gäller följande villkor:

Betalningsvillkor 1/24 av de utnyttjade kreditutrymmet per månad (dock minst 50 kr)
Uppläggningsavgift 0 kr
Administrationsavgift  39 kr/månad
Kreditränta (rörlig) F.n. 21,85 %
  För ett köp om 10 000 kr som återbetalas 12 gånger över ett år med ränta på 21.85 % samt 39 kr i administrationsavgift, blir den totala kostnaden 11 691 kr och månadsbeloppet 974 kr. Den effektiva räntan motsvarar 31,76 %. Räntan är rörlig och kan justeras enligt punkt 8.

 

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation

KORTBETALNING

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

 

Postförskott: Kontant betalning på Postens utlämningsställe.

Förskottsbetalning på eget initiativ: Vi accepterar inte orderläggning/betalning genom förskottsbetalning på eget initiativ genom Bankgiro, Paypal, kontant eller att på annat sätt skicka pengar till oss. Vi hänvisar till tillgängliga betalsätt på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att ej återbetala ev. förskottsbetalningar som görs och istället skänka dom till välgörande ändamål.

Vi förbehåller oss rätten att hänvisa beställningar över 3000 kr till vår hemsida.

Ginza hanterar säkra förskottsbetalningar i samarbete med Qliro. När du betalar med kort skickas kortuppgifterna krypterade via en avvåra partners till respektive kortutställare. För din säkerhet sparar vi inte dina kortuppgifter i våra databaser. Du täcks även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om Ginza hamnar i likvidation eller konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp, stoppar banken betalningen. Därför är det viktigt att uppge korrekta uppgifter vid köp.

Leveranstid

Beräknad leveranstid anges på respektive produktsida.
Vid beställning av varor med olika leveranstid väntar vi in samtliga varor och hela ordern skickas samlat.
Leveranstiden kan, i undantagsfall, bli längre än den beräknade leveranstiden p.g.a. anledningar som ligger utom vår kontroll.
Distributörens leveranstid tillkommer.
Vid hög orderingång kan leveranstiden bli något längre.
Ej leveransklara varor restnoteras tidigast efter 6 dagar och skickas fraktfritt när de åter finns i lager, i de fall den ursprungliga leveranstiden är längre, restnoteras varan efter det att den tiden löpt ut.
Vid order med kommande release/förhandsbokningar levereras hela ordern på releasedagen.
Obs! Inga restnoteringar görs på order med postförskott/efterkrav. Ej leveransklara produkter stryks efter 5 dagar och måste ombeställas. (Gäller ej beställningsvaror).
Om vi inte håller den utlovade leveranstiden har du rätt att häva köpet. Om du har betalat i förskott betalar vi tillbaka köpesumman inom 20 dagar efter hävningen av köpet.

Förhandsbokningar/ej releasade artiklar

Det är möjligt att göra förhandsbokningar på produkter som ej är släppta. Vårt mål är att skicka dessa produkter så att du har dem på releasedagen. Vi kan inte alltid med säkerhet säga exakt när releasedatum sker då det är relativt vanligt att releasedatum flyttas av bolagen av olika anledningar.
När en beställning görs som innehåller en artikel som inte är releasad, kommer övriga artiklar på ordern att skickas samtidigt som den förhandsbokade varan.

Begränsade utgåvor

Vi reserverar oss för eventuell oförutsedd begränsning i tilldelning eller slutförsäljning av produkt från leverantörens sida.

Restnoteringar

Varor <= 10 kr restnoteras ej, utan stryks och får ombeställas.

Garantier

Naturligtvis har du garanti på alla produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter oavsett om du är privatperson eller företagskund. På förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och liknande gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Om du åberopar garanti ska du kontakta oss. Vid reparation hänvisar vi till lokalt auktoriserat serviceställe eller förser dig med ett förbetalt adresskort. Beror felet på yttre påverkan, får du betala reparationskostnaden efter att du godkänt ett kostnadsförslag. Skulle du välja att inte reparera varan får du betala undersökningskostnaden. Föreligger inget fel får du betala undersökningskostnad och frakt.

Reklamationer

Alla reklamationer (skadade eller felaktiga varor) görs enklast skriftligt på retursedeln (baksidan av följesedeln).

Reklamationsrätten gäller varor som är felaktiga enligt gällande konsumentlagstiftning. Som konsument har du rätt att göra en reklamation inom tre år efter köptillfället. Reklamationer ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamationer som görs inom två månader efter att felet upptäcktes anses alltid ha skett inom skälig tid.

Information om hur du reklamerar en vara hittar du här.

Vid felaktigt användande av vår Frisvarsadress debiteras den faktiska portokostnaden i efterhand.

 

Ångerrätt

Ångerrätten innebär att du som kund har rätt att lämna tillbaka varan och få din betalning åter.

Återbetalning sker utan dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om nyttjad ångerrätt. Återbetalningen sker först efter att varan mottagits av oss.

Returfrakten betalar du som kund.

Lagen om Distanshandelsavtal och avtal utanför affärslokal (DAL) (2005:59) ger dig rätt att ångra köp inom 14 dagar.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan.
Om du utövar ångerrätten skall du meddela oss det genom klart och tydligt meddelande (t.ex. genom ett brev eller e-post). Du kan även använda Konsumentverkets mall men det är inget krav.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Därefter skall du, utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar, på egen bekostnad återsända varan.
Förseglade produkter ska returneras i obruten förpackning.
Ångerrätten gäller dock inte ljud- eller bildupptagningar, datorprogram, hygienartiklar såsom parfymflaskor, kosmetik, underkläder om plomberingen/förseglingen brutits.
Övriga produkter har du rätt att öppna för att kontrollera varans funktion.
Om varan är mer använd än vad som fordrats för att kontrollera varans funktion kommer ersättning för värdeminskning att faktureras alternativt dras från det belopp som återbetalas.

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas ej postförskottsavgiften.

Ångerrätten gäller ej hygienartiklar, underkläder samt in-earhörlurar där plomberingen brutits.

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Information om hur du skickar tillbaks en vara hittar du här.

Ginza reserverar sig för tryckfel och prisändringar som tillkommit efter att katalogen gått i tryck samt ev. slutförsäljning av vissa varor. Ginza förbehåller sig rätten att godkänna order. Ginza förbehåller sig rätten att leverera en order så snart hela eller delar av ordern är leveransklar. Ginza förbehåller sig rätten att neka komplettering av order.

Tvist

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Bedrägerier och falska beställningar polisanmäls.