Köpinformation

För att beställa ska du vara minst 18 år. Du måste därför alltid lämna ditt personnummer vid beställning. Är du under 18 år ska målsman godkänna din beställning och bifoga sitt personnummer. De personuppgifter du lämnar till oss används enbart av Ginza för att ge dig en bra service.

Alla beställningar kredit-kontrolleras. Om du ej godkänns i kreditupplysningen levereras din beställning mot postförskott. Ginza levererar till Sverige, de flesta länder länder inom EU samt till Norge. För detaljerad information om utlandsleveranser se rubrik Utlandsleveranser nedan.

Vid eventuell tvist har Ginza som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Utlandsleveranser

För information om leverans till utlandet. Se vår engelska köpinformation.
Vi förbehåller oss rätten att stryka tunga och skrymmande beställningar till utlandet.

Beställning

Ginza AB, org.nr: 556243-5379
Internet: www.ginza.se
E-post: kundservice@ginza.se
Telefon: 0512-299 50 (måndag- torsdag kl 10 - 17, fredag 10 - 13)
Ha kund- och artikelnummer tillgängliga vid telefonkontakt. (Kundnumret finner du på katalogens baksida).
Fax: 0512-543 30
Brev: Ginza AB, Fåglum, 465 81 NOSSEBRO
Använd ordersedeln i katalogen eller skriv ett vanligt brev. Portokostnad 7 kr debiteras på order.
Butiken i Fåglum är öppen: måndag - fredag kl 10.00 - 17.30.

Leverans- och betalningsvillkor

Generella regler och villkor som gäller hos någon av våra leverans- och betalningspartners gäller även när du handlar från oss.

Pris

Samtliga priser är inklusive moms. Katalogen ges ut 8 gånger per år och gäller i en månad. Sista beställningsdag står angivet på varje katalog.

Frakt

Fraktkostnad 39kr. Vid postförskott tillkommer 60 kr i postförskottsavgift. Beställningar över 800 kr skickas fraktfritt.

Leveranssätt

Brev: Mindre beställningar levereras som brev, förutsatt att du godkänns i vår kreditkontroll.

Postpaket: Beställningar som inte ryms i brev eller som skickas mot postförskott levereras som postpaket och hämtas ut på Postens utlämningsställe. För att hämta ut försändelse hos Posten och deras ombud krävs en giltig legitimation. Liggetid på Postens utlämningsställe är 2 veckor. Vid brevavisering tillkommer en avgift på 15 kr. Ange ditt mobiltelefonnummer vid orderläggning för att får du Postens avi som ett SMS.

Pall: Större varor skickas på pall med Postens Hemleverans. Du måste avtala en tid med leverantören för leverans.

OBS! Beställda, ej utlösta Postpaket, Företagspaket, Hempaket och Pall, debiteras med verklig frakt tur och retur. Postpaket och Företagspaket: 350 kr. Hempaket: 450 kr. Pall: 1.000 kr.

Önskas en förlängd liggetid eller annat ändrat förfogande debiteras en avgift på 250 kr.

 

Betalsätt

Qliro

BETALNING

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som finns tillgängliga. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

QLIRO FAKTURA

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. För mer information om Qliros villkor klicka här.

QLIRO FÖRETAGSFAKTURA

Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”. Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%. För mer information om Qliros villkor klicka här.

QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”

Köp nu - Betala Senare
Ränta 0 %
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

QLIRO KONTO & DELBETALNING

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld. Följande alternativ finns för delbetalning

Betalsätt3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto*
Uppläggningsavgift95 kr195 kr295 kr395 kr0 kr
Administrationsavgift 29 kr29 kr29 kr29 kr29 kr
Årsränta0%0%0%9,95%19,90%

Exempel vid ett köp om 10 000 kr
Effektiv ränta11,45%13,29%12,31%19,77%29,22%
Att betala per månad 3 394 kr1 728 kr887 kr362 kr955 kr
Total kostnad10 182 kr 10 369 kr 10 643 kr 13 047 kr 11 458 kr

*Gäller vid avbetalning över 12 månader
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp. Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

KORTBETALNING

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

Postförskott: Kontant betalning på Postens utlämningsställe.

Förskottsbetalning - Direktbetalning via Internetbank: Kan ske från konton i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Gäller endast vid beställning via ginza.se.

Förskottsbetalning - Kortbetalning: Vid beställningar via ginza.se kan du välja att betala med Visa eller MasterCard.

Förskottsbetalning - PayPal: Betalning kan göras från ditt PayPal-konto. Gäller endast vid beställning via ginza.se

För förskottsbetalningar gäller: Beloppet överförs till Ginza samma dag som ordern läggs, även vid bokning av en produkt som har en senare release eller som är tillfälligt slut. Observera att eventuella återbetalningar kan göras först när hela ordern är levererad.

Vi förbehåller oss rätten att hänvisa beställningar över 3000 kr till vår hemsida.

Ginza hanterar säkra förskottsbetalningar i samarbete med Qliro, PayEx, Swedbank, Visa, MasterCard och PayPal. När du betalar med kort skickas kortuppgifterna krypterade via en avvåra partners till respektive kortutställare. För din säkerhet sparar vi inte dina kortuppgifter i våra databaser. Du täcks även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om Ginza hamnar i likvidation eller konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp, stoppar banken betalningen. Därför är det viktigt att uppge korrekta uppgifter vid köp.

Leveranstid

Lagerförda varor levereras normalt inom 1 - 3 vardagar.
Distributörens leveranstid tillkommer.
Vid hög orderingång kan leveranstiden bli något längre.
Ej leveransklara varor restnoteras tidigast efter 6 dagar och skickas fraktfritt när de åter finns i lager, i de fall den ursprungliga leveranstiden är längre, restnoteras varan efter det att den tiden löpt ut.
Vid order med kommande release/förhandsbokningar levereras hela ordern på releasedagen.
Varor som är beställningsvaror kan ha längre leveranstid. Leveranstiden är oftast under 1 vecka men om varan inte finns tillgänglig i leverantörens lager direkt kan leveranstiden bli längre.
Obs! Inga restnoteringar görs på order med postförskott/efterkrav. Ej leveransklara produkter stryks efter 5 dagar och måste ombeställas. (Gäller ej beställningsvaror).
Om vi inte håller den utlovade leveranstiden har du rätt att häva köpet. Om du har betalat i förskott betalar vi tillbaka köpesumman inom 20 dagar efter hävningen av köpet.

Förhandsbokningar/ej releasade artiklar

Det är möjligt att göra förhandsbokningar på produkter som ej är släppta. Vårt mål är att skicka dessa produkter så att du har dem på releasedagen. Vi kan inte alltid med säkerhet säga exakt när releasedatum sker då det är relativt vanligt att releasedatum flyttas av bolagen av olika anledningar.
När en beställning görs som innehåller en artikel som inte är releasad, kommer övriga artiklar på ordern att skickas samtidigt som den förhandsbokade varan.

Begränsade utgåvor

Vi reserverar oss för eventuell oförutsedd begränsning i tilldelning eller slutförsäljning av produkt från leverantörens sida.

Restnoteringar

Varor <= 10 kr restnoteras ej, utan stryks och får ombeställas.

Garantier

Naturligtvis har du garanti på alla produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter oavsett om du är privatperson eller företagskund. På förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och liknande gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Om du åberopar garanti ska du kontakta oss. Vid reparation hänvisar vi till lokalt auktoriserat serviceställe eller förser dig med ett förbetalt adresskort. Beror felet på yttre påverkan, får du betala reparationskostnaden efter att du godkänt ett kostnadsförslag. Skulle du välja att inte reparera varan får du betala undersökningskostnaden. Föreligger inget fel får du betala undersökningskostnad och frakt.

Reklamationer

Alla reklamationer (skadade eller felaktiga varor) görs enklast skriftligt på retursedeln (baksidan av följesedeln) snarast efter mottagen leverans.
Brev med mindre varor skickas till: FRISVAR, Ginza AB, 20044971, 465 20 NOSSEBRO.
Frisvar = porto betalt, max 2 kg, dock ej större än (L34 cm+B24 cm +H7 cm). Får ej rekommenderas.
För större och tyngre varor kontakta kundservice så skickar de ett förbetalt adresskort.
Telefon: 0512-299 50 (måndag - torsdag 10.00 - 17.00, fredag 10.00 - 13.00).
Fax: 0512-543 30.

Vid felaktigt användande av vår Frisvarsadress debiteras den faktiska portokostnaden i efterhand.


Ångerrätt

Returfrakten betalar du som kund.

Lagen om Distanshandelsavtal och avtal utanför affärslokal (DAL) (2005:59) ger dig rätt att ångra köp inom 14 dagar.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan.
Om du utövar ångerrätten skall du meddela oss det genom klart och tydligt meddelande (t.ex. genom ett brev eller e-post). Du kan även använda Konsumentverkets mall men det är inget krav.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Därefter skall du, utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar, på egen bekostnad återsända varan.
Förseglade produkter ska returneras i obruten förpackning.
Ångerrätten gäller dock inte ljud- eller bildupptagningar, datorprogram, hygienartiklar såsom parfymflaskor, kosmetik, underkläder om plomberingen/förseglingen brutits.
Övriga produkter har du rätt att öppna för att kontrollera varans funktion.
Om varan är mer använd än vad som fordrats för att kontrollera varans funktion kommer ersättning för värdeminskning att faktureras alternativt dras från det belopp som återbetalas.

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Alla försändelser skickas direkt till Ginza (ej ombud eller utlämningsställe). Adress: Ginza AB, Fåglum, 465 81 NOSSEBRO

Ginza reserverar sig för tryckfel och prisändringar som tillkommit efter att katalogen gått i tryck samt ev. slutförsäljning av vissa varor. Ginza förbehåller sig rätten att godkänna order.

Tvist

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr