Toppsäljare
-
Title:
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i praktiken? Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6 ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering ka...
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6 Bok
<p>Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i ­praktiken?</p> <p><em>Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6</em> ­ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering kan omsättas, såväl ­inom organisationen som i den praktiska matematikundervisningen i klassrummet.</p> <p>Här får du kunskap om orsaksförklaringar till särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) och om hur kartläggning för att ringa in behov och lämpliga åtgärder kan gå till. Med denna grund ligger fokus sedan på innehåll, planering och utvärdering av undervisningen och frågor som:</p> <ul> <li>Hur kan gruppindelningar användas på ett inkluderande vis?</li> <li>Hur stimuleras elevernas meningsfulla deltagande?</li> <li>Hur kan man anpassa undervisningsinnehållet?</li> </ul> <p><br/>Den här boken vänder sig till dig som är blivande eller verksam lärare i FK–6, speciallärare, specialpedagog eller skolledare och vill ha klarhet i hur alla elever kan stimuleras, i allt från extra stöd till extra utmaningar. ­</p> <p><strong>Helena Roos</strong> är doktor i matematikdidaktik. Hennes forskning fokuserar på särskilda utbildningsbehov ­i ­matematik och inkludering. Hon undervisar­ även som lektor i matematikdidaktik­ på speciallärarprogrammet och grundlärarprogrammet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"<em>Inkluderande matematikundervisning</em> är en bok som ligger rätt i tiden, användbar i varje klassrum."<br/><strong>Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 17, 2020</strong></p> <p>"Jag sitter med din nya bok i händerna och vill i all enkelhet skicka min uppskattning, den kommer gynna många! Jag kommer kunna hänvisa mycket till din bok, framför allt i samband med handledning.<br/><strong>Specialpedagog</strong></p>
-
Title:
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en ...
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År Bok
<p>Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en gränsöverskridande studie tangerande flera akademiska discipliner. I framställningen ges en rundmålning av läroverkskulturens framväxt och den kulturkamp som förts internt, såväl inom lärar- som elevkår och i förhållande till det omgivande samhället. Vi hinner också observera hur denna specifika kultursfär går sin upplösning till mötes, i viss mån besegrad av sin rival, folkskole-progressivismen. Framställningen, som präglas av ett såväl biografiskt som geografiskt perspektiv, har velat belysa hur skolsystemet då det kopplas till folkhemsbygget får en vidare social och geografisk spridning. Mer översiktligt speglas en 400-årsperiod, alltifrån inrättandet av 1600-talets stiftsgymnasier, på 1800-talet ersatta av borgerliga läroverk. Avslutningsvis ges en överblick av den splittrade utveckling, med kommunalisering, friskolor och skolpeng, som ägt rum fram till våra dagar.</p><p>Författaren Bert Mårald, disputerad historiker, har verkat som lektor vid gymnasieskolor och som universitetslektor och lärarutbildare vid Luleå tekniska universitet under närmare ett kvartssekel. Utifrån den erfarenheten tecknas på ett idéanalytiskt och personligt plan historiken, där det blir tydligt att den pedagogiska utvecklingen är avhängig den politiska.</p>
-
Title:
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist o...
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång Bok
<p>Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist och Susanne Norman, båda med lång erfarenhet från skolans värld, fick uppdraget att på åtta månader vända skolan från kaos till trygghet. </p><p><i>Det finns inga omöjliga skolor </i>är berättelsen om hur de lyckades. Med avstamp i sina erfarenheter som rektorer på en rikskänd problemskola förklarar de hur alla skolor kan bli välfungerande skolor. Boken vänder sig till rektorer, lärare, föräldrar, politiker och alla andra med intresse för den svenska skolans framtid.</p><p><i>"Det finns inga omöjliga skolor</i> är en oavbrutet intressant, engagerad och utomordentligt kompetent redogörelse för hur Storvretskolan i Botkyrka [ ] fullständigt restaurerades vad gäller inre pedagogiskt arbete och delvis interiört. [ ] Författarnas förödande, träffsäkra och dramatiska klargörande av vad lågaffektivt bemötande respektive lågaffektivt agerande betyder blixtbelyser många orsaker till dagens situation i många skolor. En ovärderlig bok för lärarutbildningen, rektorsutbildningen och alla andra med intresse för skola och framtid." Jan Hansson, BJT</p><p>LILLEMOR BERGQUIST är en praktiker i skolans värld med 26 års erfarenhet som lärare och 21 års erfarenhet som rektor.<br/>SUSANNE NORMAN är utbildad rektor med över tio års erfarenhet av arbete med elevhälsa, elever med utåtagerande beteende och beteendeutveckling i skolan.</p>
-
Title:
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det var...
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund Bok
<p>Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen?</p> <p>Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer, jämställdhet, traditioner, religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten.</p> <p>Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.</p> <p><strong>Jonas Stier</strong> är professor i interkulturella studier vid Högskolan Dalarna och Malmö universitet. Han har lång erfarenhet av utbildningar för chefer och medarbetare inom områdena interkulturalitet, mångfald och ledarskap. <strong>Bim Riddersporre</strong> är universitetslektor i psykologi med utbildningsvetenskaplig inriktning, leg. psykolog, leg. logoped, och arbetar vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Boken känns mycket aktuell och relevant i de utmaningar och möjligheter som många förskolor möter varje dag. I synnerhet i de olika exemplen och fallbeskrivningarna. Interkulturellt arbete i förskolan rymmer även diskussionsfrågor och sammanfattningar samt tips under rubriken Värt att prova. Den vänder sig till all personal i förskolan samt till rektorer och studenter."<br/><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 1, 2020.</strong></p>
-
Title:
Autism Och Adhd I Fritidshemmet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids? Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga ...
Autism Och Adhd I Fritidshemmet Bok
<p>Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?</p> <p>Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?</p> <p>Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?</p> <p>Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!</p> <p>Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!</p> <p>Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"<br/><strong>Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020</strong></p>
-
Title:
Resiliens I Förskolan - Att Stärka Barns Välmående, Delaktighet Och Handlingskraft
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Resiliens i förskolan ger både teoretisk kunskap och praktiska exempel på hur du som personal i förskolan målmedvetet kan utveckla barns flexibilitet och förmåga att anpassa sig till vardagens förändringar eller kriser. Det mellanmänskliga samsp...
Resiliens I Förskolan - Att Stärka Barns Välmående, Delaktighet Och Handlingskraft Bok
<p><em>Resiliens i förskolan </em>ger både teoretisk kunskap och praktiska exempel på hur du som personal i förskolan målmedvetet kan utveckla barns flexibilitet och förmåga att anpassa sig till vardagens förändringar eller kriser. Det mellanmänskliga samspelet är en röd tråd i arbetssätten som beskrivs, liksom strävan att lyfta barns styrkor och skapa möjlighet till delaktighet ochhandlingskraft.</p> <p>Boken ger ett brett perspektiv på resiliens och skiftar fokus från risker till resurser, från individ till grupp och omvärld. Den vänder sig till dig som vill lyssna in, bekräfta och utmana barnen i en trygg gemenskap för ökat välmående och lärande.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Boken riktar sig såväl till verksamma i förskolan som till lärarstuderande och är gediget baserad i internationell forskning, omfattande kunskap och konkreta exempel. Texten kommunicerar aktivt med läsaren och ställer ett stort antal frågor som utgör utmärkta underlag för kollegiala samtal eller diskussioner i grundutbildningen. En bok att läsa och använda!”<br/><strong>Ingegerd Tallberg Broman, förskolepsykolog, professor em i pedagogik vid Malmö universitet</strong></p> <p>”Den här boken är ett välskrivet, intressant och konstruktivt bidrag till att åskådliggöra resiliensbegreppet i förskolan. [...] Att innehållet är nära knutet till formuleringar i styrdokument från svensk och finsk förskola är bra. Det bidrar till att stärka synen på barn som kapabla och kunniga och ger tyngd åt alla barns rätt till lärande, utveckling, lek, trygghet och välbefinnande i en resilient förskoleverksamhet av hög kvalitet.”<br/><strong>Pia Williams, professor vid Göteborgs universitet</strong></p>
-
Title:
Hur Du Får Dina Elever Att Lära Sig - En Visuell Guide
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Med Oliver Cavigliolis fantastiska illustrationer som visuell guide beskriver Hur du får dina elever att lära sig hur lärare kan använda kognitiv psykologi i klassrummet. Boken gör upp med seglivade missuppfattningar om inlärning och visar varför det är prob...
Hur Du Får Dina Elever Att Lära Sig - En Visuell Guide Bok
<p>Med Oliver Cavigliolis fantastiska illustrationer som visuell guide beskriver <em>Hur du får dina elever att lära sig</em> hur lärare kan använda kognitiv psykologi i klassrummet.</p> <p>Boken gör upp med seglivade missuppfattningar om inlärning och visar varför det är problematiskt att lita på sin intuition i undervisning. Den visar hur vårt minne, vår uppmärksamhet och vår perception fungerar generellt och i klassrumsmiljö. Författarna tar upp sex forskningsbaserade strategier för effektiv inlärning, bland annat interfoliering och elaborering. Boken innehåller många exempel och forskningsstudier som förklarar och inspirerar och en mängd konkreta verktyg.</p> <p>Boken riktar sig både till verksamma lärare och till lärarstudenter på alla nivåer. Den kan också med fördel läsas av universitets- och högskolelärare och studenter.</p> <p><strong>Yana Weinstein</strong> är verksam vid University of Massachusetts, USA. <strong>Megan Sumeracki</strong> är verksam vid Rhode Island College, USA.<strong>Oliver Caviglioli</strong> har skolbakgrund, men är nu utbildningsdesigner. <strong>Jonas Olofsson</strong>, docent och universitetslektor i psykologi vid Stockholms universitet, har fackgranskat och skrivit förord till den svenska utgåvan.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Intressanta är de forskningsbaserade strategier som presenteras i avsnitt som berör planering av studier, förståelseutveckling och kunskapsförstärkning. Fördelad inlärning och interfoliering är strategier som ger insikt i hur elever medvetet kan forma sina studier på ett effektivt sätt. Bokens styrka är att den kan bidra till att skapa evidensbaserad undervisning."<br/><strong>Katharina Jacobsson,BTJ-häftet nr 1, 2020.</strong></p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt