Toppsäljare
-
Title:
Fritidshemmets Och Skolans Relationsarbete - Grunden För Lärandet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola. Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet Det är många faktorer som påverkar ele...
Fritidshemmets Och Skolans Relationsarbete - Grunden För Lärandet Bok
<p><b></b></p><p><i>Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.</i> </p><p><br/></p><p><b>Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet</b> </p><p>Det är många faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, men goda relationer är en av de grundläggande. När det gäller att bygga trygga och hållbara relationer har fritidshemmet stor kunskap. En kunskap som vi behöver värna om och skapa utrymme för att utveckla vidare - både i fritidshemmet och i skolan. Men hur når vi nästa nivå i relationsarbetet? </p><p><b>...varvar praktikerns och forskarens perspektiv med berättelser</b> </p><p>Boken presenterar olika verktyg och modeller för utveckling. Starka berättelser om möten, relationer och skolans mellanrum varvas med praktikerns och forskarens olika perspektiv, för att på ett lättillgängligt sätt bidra med oväntade insikter och en palett av utvecklingsidéer. </p><p><b>...för att ge oss fler perspektiv och ta relationsarbetet till nästa nivå.</b> </p><p>Boken innehåller både modeller, reflektionsfrågor och teorier som kan ta relationsarbetet vidare. Här finns möjligheter till professionsutveckling genom både egen reflektion och kollegialt lärande.</p><p><b>Betyg 4 - Mycket bra!</b></p><p>"Boken är lätt att läsa och väcker många tankar: vi måste bli mer närvarande och nyfikna i våra möten med barn och elever. Perfekt som utgångspunkt för diskussioner med personal i skola och fritidshem." Btj-häftet 24/2023.<br/><br/><b>Om författarna</b></p><p></p><p>Johan Lungström är fritidshemslärare. Han har lång yrkeserfarenhet från fritidshemmet och erfarenhet av grundskolans samtliga stadier. </p><p>Anna-Carin Bredmar började som lågstadielärare och arbetar idag som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. </p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>Förord</p><p>Inledning</p><p>Bemötande</p><p>MELLANSPEL I PEDAGOGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT</p><p>Personlig</p><p>MELLANSPEL II PERSONLIG OCH PROFESSIONELL</p><p>Samtal</p><p>MELLANSPEL III SAMTAL SOM PEDAGOGISKT VERKTYG</p><p>Gemenskap</p><p>Föräldrar</p><p>Arbetsglädje</p><p>MELLANSPEL IV PEDAGOGISK ATMOSFÄR</p><p>Att lära som lärare</p><p>Referenser</p><p></p><p></p><p><b></b></p><p><b></b></p>
-
Title:
Språk- Och Kunskapsutvecklande Arbetssätt I Årskurs 4-9
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Ämnesundervisningen i årskurs 4 9 består till stor del av abstrakta, formella och informationstäta texter. Skrivuppgifterna ställer många gånger krav på både stilistisk förmåga och förmåga att skriva längre, komplexa och målgruppsanpassade texter. Behovet av stöttning vid läsning och skrivande är s...
Språk- Och Kunskapsutvecklande Arbetssätt I Årskurs 4-9 Bok
<p>Ämnesundervisningen i årskurs 4 9 består till stor del av abstrakta, formella och informationstäta texter. Skrivuppgifterna ställer många gånger krav på både stilistisk förmåga och förmåga att skriva längre, komplexa och målgruppsanpassade texter. Behovet av stöttning vid läsning och skrivande är stort. För att stötta alla elever i sitt lärande behöver utrymme ges till en reflekterande dialogisk undervisning där samtal och modellerande driver lärandet framåt. </p><p>En språk- och kunskapsutvecklande undervisning kännetecknas av </p><p>- reflektion och muntlig interaktion <br/>- fokus på språk och språkanvändning <br/>- modellering och gemensamma övningar <br/>- stöttning med exempelvis mallar, checklistor och digitala verktyg <br/>- formativ bedömning. <br/><br/><i>Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4 9: Klassrumsnära exempel</i> är en antologi författad av forskare och yrkesverksamma lärare som visar hur undervisning på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet kan stötta elevernas förståelse och produktion av tal och text med abstrakt och formellt språk. Bokens kapitel ger inblick i hur lärare kan möta elever i lärande, via planering, undervisning och bedömning. Dessutom visar ett kapitel hur lärare kan utveckla sin undervisning tillsammans genom ett kollaborativt lärande. </p>
-
Title:
Förstå Och Bemöta Blyga Barn
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I den här boken ger Malin Gren Landell råd kring att underlätta för blyga barn att ta sig in i leken, våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling. Det handlar inte om att ändra på barn utan att ge dem en chans att få b...
Förstå Och Bemöta Blyga Barn Bok
<p>I den här boken ger Malin Gren Landell råd kring att underlätta för blyga barn att ta sig in i leken, våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling. Det handlar inte om att ändra på barn utan att ge dem en chans att få blomma och känna sig trygga.</p>
-
Title:
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Så gör du för att lyckas på högskoleprovet. Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in pådrömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva för 2023-2024.Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kuns...
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet Bok
<p><b>Så gör du för att lyckas på högskoleprovet.</b> Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in pådrömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva för 2023-2024.</p><p>Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkrävs för att nå ett toppresultat. </p><p>Den kompletta guiden till Högskoleprovet vänder sig till alla som ska skriva högskoleprovet, oavsett om man skrivit det tidigare eller om detär första gången, och oavsett ambitionsnivå. </p><p>Du lär dig inte bara den teori som testas på högskoleprovet, utan får hjälp med att strukturera dina förberedelser. Boken innehåller ävenmånga övningsuppgifter och förslag på lösningstekniker.</p><p>Målet är att förmedla kunskaper som inte bara möjliggör framgång på högskoleprovet, utan som kommer att vara till nytta för framtida studier påuniversitet och högskola. </p><p><i>Högskoleprovet : Den kompletta guiden</i> är ett perfekt stöd på vägen till ett bra resultat, med möjlighet att komma in på drömutbildningen! Lukas Holmegaard har själv skrivit 2,0 (högsta resultat) och har anlitats som expert på högskoleprovet av bl.a. Sveriges Radio, Aftonbladet, GP,Expressen och Metro. </p><p><i>"Ger en god överblick och övning inför provets alla delar."</i> / Svenska Dagbladet </p><p><i>"Lättillgänglig och väl uppbyggd. En genomarbetad, beprövad och relevant handbok."</i> / BTJ-häftet, Jonas Herrlin</p>
-
Title:
Skolan Efter Marknaden
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
I Skolan efter marknaden ger forskare, opinionsbildare och lärare sina bilder av vad marknadsmekanismerna gör med skolväsendet - och hur den svenska skolan kan se ut efter att marknaden har släppt sitt grepp. Den svenska skolan har gått från att vara den mest likvärdiga i hela världen, till att oli...
Skolan Efter Marknaden Bok
<p>I Skolan efter marknaden ger forskare, opinionsbildare och lärare sina bilder av vad marknadsmekanismerna gör med skolväsendet - och hur den svenska skolan kan se ut efter att marknaden har släppt sitt grepp. </p> <p>Den svenska skolan har gått från att vara den mest likvärdiga i hela världen, till att olika elevgrupper i allt högre grad lyckas olika bra. Under samma tid har läraryrket gått från att vara ett friskyrke till ett riskyrke. Hur behöver synen på lärares uppdrag ändras för att lärare ska må bra av att arbeta i skolan? Hur behöver den politiska styrningen av skolan ändras för att alla elever ska kunna lära sig så mycket som möjligt? </p> <p>Bokens medverkande guidar läsaren genom skolans organisation, från högsta politiska nivå till vardagen i klassrum och barngrupp. Skolan behöver något nytt. Det här är en bok om skolans och lärarnas framtid. </p> <p><strong>Om författarna</strong><br/>Marcus Larsson är lärare och arbetar på en friskola i Göteborgstrakten. Han har tidigare varit regionalt skyddsombud för Lärarförbundet och lokalpolitiker. Åsa Plesner är doktorand i företagsekonomi på Stockholms universitet. Hon har tidigare arbetat som bland annat administrativ chef och kvalitetschef på friskoleföretag. </p>
-
Title:
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och ...
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass Bok
<p>Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och du hinner med att dokumentera resultaten för varje elev. Det skapar en arbetsro och arbetet blir mer lustfyllt för alla. Arbetssättet gynnar också elever som kan ha svårt att visa sina kunskaper i en traditionell och mer stressig kartläggningssituation. När kartläggningen är genomförd används resultaten för att planera den fortsatta undervisningen, både på grupp- och individnivå. </p><p>Med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt berättar Nathalie Lindgren om hur stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning bildar en helhet och som främjar elevernas kunskapsutveckling. Du får också följa hela arbetsgången kring Läsa, skriva, räkna - garantin för tidiga stödinsatser: kartläggning särskild bedömning undervisning och stödinsatser uppföljning och överlämning. </p><p>Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon föreläser och deltog även i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt.</p><p><b>Innehåll</b><br/>Inledning<br/>Bokens upplägg</p><p><b>Kapitel 1 </b><b>Stationsarbete -</b> <b>hur det hela började</b><br/>Vad innebär stationsarbete? <br/>Reflektion kring stationsarbete<br/>Planering av stationer<br/>Stationer med olika slags innehåll<br/>Språket<br/>Matematiken <br/>Stationsarbete ett av flera arbetssätt <br/></p><p><b>Kapitel 2</b><b> Bildstöd - </b><b>ett viktigt verktyg</b><br/>Dagsschema<br/>Presentation av station<br/>Uppmärksamhetsbildstöd<br/>Bilder vid olika arbetspass<br/>Språklekar - homonymer och motsatsord<br/>Tankekarta - Vad gjorde du på lovet?<br/>Tankekartor - andra tillfällen<br/>Filmvisning vid tema<br/>Temaarbete<br/>Fyrfältare (och trefältare) </p><p><b>Kapitel 3 Kartläggning i förskoleklass - </b><b>för tidiga stödinsatser</b><br/>Progression från förskola till årkurs 1<br/>Språket<br/>Matematiken<br/>Kartläggning av flerspråkiga elever<br/>Hur vi planerade och följde upp kartläggningen<br/>Hur vi genomförde kartläggningen med hjälp av stationer</p><p><b>Kapitel 4 Hitta språket - </b><b>hur vi lägger upp kartläggningen</b><br/>Aktivitet 3 - Vi kommunicerar med symboler och bokstäver<br/>Aktivitet 4 - Vi utskiljer ord och språkljud<br/>Aktivitet 1 - Vi berättar och beskriver bokstäver<br/>Aktivitet 2 - Vi lyssnar och samtalar om bokstäver </p><p><b>Kapitel 5 Hitta matematiken -</b> <b> hur vi lägger upp kartläggningen </b><br/>Mönster<br/>Tärningsspel<br/>Sanden/riset<br/>Lekparken </p><p><b>Kapitel 6 Särskild bedömning -</b> <b> i kollegialt samråd </b><br/>Syftet med samrådet<br/>Extra anpassning<br/>Särskilt stöd<br/>Extra utmaningar<br/>Hur vi organiserar vårt samråd<br/>Samarbete med specialpedagog och logoped<br/>Samarbete med förskollärarkollegor i svenska och matematik </p><p><b>Kapitel 7 Information till vårdnadshavare </b></p><p><b>Kapitel 8 Vad händer i undervisningen efter kartläggningen? </b><br/>Om att differentiera<br/>Svenska - högläsning<br/>Svenska - språklig medvetenhet<br/>Matematik - talraden<br/>Temaarbete </p><p><b>Kapitel 9 Uppföljning </b> <b> vi ställer oss viktiga frågor</b><br/>Dags för vårens utvecklingssamtal </p><p><b>Kapitel 10 Överlämning till mottagande lärare </b></p><p><b>Kapitel 11 Återkommande arbetspass -</b> <b> vad gör vi mer? </b><br/>Läroplanens centrala innehåll är alltid vägledande<br/>Svenskans arbetsområde<br/>Matematikens arbetsområden<br/>Teman inom olika områden<br/>Samhälle, natur och teknik<br/>Värdegrundsarbete<br/>Lek, skapande och musik<br/>Utedag<br/>Idrott </p><p><b>Kapitel 12 Effekter av kartläggning och stationsarbete -</b> <b> vårt utvecklingsarbete </b></p><p><b>Kapitel 13 Positiva förändringar och framtida utmaningar </b><br/>Vi införde ...<br/>Vi fortsätter att utveckla ...</p><p><b>Slutord</b><br/>Spridning av vårt arbetssätt </p><p>Tack<br/>Referenser<br/>Bildförteckning </p>
-
Title:
Förskolans Systematiska Kvalitetsarbete - Utmaningar Och Möjligheter
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller. I den här boken får du 17 olika perspektiv på systematisk kvalitetsarbete. En antologi där forskare och praktiker delar tankar och erfarenheter av förskolans systematiska ...
Förskolans Systematiska Kvalitetsarbete - Utmaningar Och Möjligheter Bok
<p><i>Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller. I den här boken får du 17 olika perspektiv på systematisk kvalitetsarbete. En antologi där forskare och praktiker delar tankar och erfarenheter av förskolans systematiska kvalitetsarbete. Bland kapitelförfattarna: Jonna Bornemark, Erika Wallin Ingrid Pramling-Samuelsson, Pia Williams, Karin Alnervik, Maria Elbrand och Förskolepoddens Josefin Malm och Sofie Källhage. </i><i>Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.</i><br/><br/><b>Vi vet vad vi ska göra</b> </p><p>Utvecklingsarbete i förskolan är idag en naturlig del av verksamheten. Men vi gör olika och den olikheten innebär möjligheter. I den här antologin ger 17 författare - utifrån olika yrkesroller - sina bilder av hur ett systematisk kvalitetsarbete, på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, kan gå till. </p><p><b>Men det är hur:et som ofta upplevs som en utmaning</b> </p><p>Boken bjuder på strategier och konkreta exempel på framgångsrika arbetssätt för ett systematiskt kvalitetsarbete där målet är att utveckla förskolans utbildning. Men också hur man gör det enkelt, roligt och meningsfullt. </p><p><b>Vi gör olika och det är dags att vi lär av och med varandra</b> </p><p>Innehållet är uppdelad i fyra olika delar: Uppdraget, kvalitet och dokumentation, reflektion och systematiskt kvalitetsarbete i alla led. Varje del avslutas med reflektionsfrågor, för att hjälpa läsaren att ta det systematiska kvalitetsarbetet till nästa nivå.<br/></p><p></p><p><b>Betyg 5 - Briljant!</b><br/><br/>"Läsaren bjuds praktiknära, teoretiska och forskningsbaserade texter och exempel, även exempel tolkade ur ett filosofis perspektiv. Vardagen är närvarande liksom kopplingen till läroplanen och uppdraget. Förskolan har ett samhällsuppdrag och måste ständigt utvecklas. Förskolans systematiska kvalitetsarbete ger utmärkt stöd och inspiration i detta arbete med syfte att skapa medvetenhet, högre kvalitet och göra skillnad för förskolans alla barn." Btj-häftet nr 1 2024<br/><br/><b>Om redaktören</b></p><p>Erika Wallin är legitimerad förskollärare, utvecklingsledare och forskare. </p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>Inledning</p><p>UPPDRAGET</p><p>1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan förutsättningar och främjande faktorer</p><p>2. Riktning, struktur och samsyn en förutsättning för ett kvalitetsutvecklande arbete</p><p>3. Hur blir systematiskt kvalitetsarbete enkelt, roligt och meningsfullt?</p><p>4. Kvalitetsarbete med utgångspunkt i förskolans återkommande vardagssituationer</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>KVALITET OCH DOKUMENTATION</p><p>5. Kvalitet i förskolan för barnens skull</p><p>6. Att låta det viktigaste ta plats i förskolans systematiska kvalitetsarbete</p><p>7. Betydelsen av att uppleva dokumentationsarbete som något användbart</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>REFLEKTION</p><p>8. Med blicken på oss själva att utveckla vår undervisning genom systematiskt kvalitetsarbete</p><p>9. Reflektion som motor i vårt systematiska kvalitetsarbete</p><p>10. Barns delaktighet i vårt systematiska kvalitetsarbete</p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p><i></i></p><p>SKA I ALLA LED</p><p>11. SKA i styrkedjan från barn till huvudman och tillbaka</p><p>12. Kan man ha ett kvalitetsarbete som letar efter känslan?</p><p>12 a. Små vardagliga handlingar som kan bli stora tillsammans över tid</p><p>12 b. Känslans roll i kvalitetsarbete: lektioner från Lerum och en gammal dualist</p><p>13. Konsten att skapa förändring</p><p></p><p><i>Reflektionsfrågor</i></p><p>Referenser</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt