Michèle Harland
Mest sålda
-
Title:
Samspelets Psykologi I Förskolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det är inte så vanligt att man läser en fackbok och blir så makalöst berörd." Jenny Klefbom, barnpsykologSom pedagog i förskolan möter man ibland stora utmaningar i samspelet med ett barn eller i barngruppen. Att kombinera pedagogik med psykologi ger en stärkt relationskompetens särskilt i mötet me...
Samspelets Psykologi I Förskolan Bok
<p><b>Det är inte så vanligt att man läser en fackbok och blir så makalöst berörd."<br/>Jenny Klefbom, barnpsykolog</b></p><p><b></b>Som pedagog i förskolan möter man ibland stora utmaningar i samspelet med ett barn eller i barngruppen. Att kombinera pedagogik med psykologi ger en stärkt relationskompetens särskilt i mötet med barn som ännu inte knäckt samspelskoden. </p><p>Boken visar på samspelets betydelse för barns utveckling, hälsa och lärande. Med utgångspunkt i situationsbeskrivningar hämtade från förskolans vardag presenterar Jenny Jakobsson Lundin forskning och teorier om exempelvis anknytning och lek samt om organisations- och gruppsykologi. Hon ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik. </p><p>Jenny Jakobsson Lundin är skol- och förskolepsykolog i Haninge kommun, där hon arbetar mycket med att ge konsultation till pedagoger ute i verksamheten. Hon är också utbildare i programmet <i>Vägledande samspel - ICDP</i>. Tillsammans med kollegan Tuija Lehtinen har hon även skrivit boken Psykologi för klassrummet, utgiven på Lärarförlaget 2016. </p>
-
Title:
Psykologi För Klassrummet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap. I boken Psykologi för klas...
Psykologi För Klassrummet Bok
<p>Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.<br/><br/>I boken <i>Psykologi för klassrummet</i> visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.<br/><br/>Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.<br/><br/>RECENSIONER<br/><i>Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.</i><br/>Eva-Stina Sundén, Skolledaren</p><p><i>En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar. </i><br/>Jonas Lindgren, förstelärare<br/><br/><b>Innehåll</b><br/>Förord<br/>Inledning<br/><br/>1. Känslornas psykologi<br/><br/>2. Anknytning och nya relationsmodeller<br/><br/>3. Lärande och motivation<br/><br/>4. Lärande och en känsla av sammanhang<br/><br/>5. Att lära är läskigt<br/><br/>6. Elever i konflikt<br/><br/>7. Föräldrar i konflikt<br/><br/>8. Att forma en elevgrupp<br/><br/>9. En känslokompetent skola<br/><br/>10. En elevhälsa som stödjer målen<br/><br/>Litteratur</p>
Utvalt - Michèle Harland
Samspelets Psykologi I Förskolan
Det är inte så vanligt att man läser en fackbok och blir så makalöst berörd."Jenny Klefbom, barnpsykologSom pedagog i förskolan möter man ibland stora utmaningar i samspelet med ett barn eller i barn...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt