Svenska
Mest sålda
-
Title:
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om ...
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog Bok
<p>Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om tidiga insatser, tidiga utbildningsvägar och inkludering.</p> <br/> <p>Genom att göra specialpedagogisk forskning tillgänglig för alla verksamma inom de tidiga skolåren samt ge kunskap till och ett metaspråk åt alla som värnar inkludering, bygger boken välbehövliga broar mellan forskning och verksamhet inom området.</p> <br/> <p>Boken bygger på författarens uppskattade avhandling. Den riktar sig till yrkesverksamma i tidiga skolår, inklusive förskola och fritidshem samt till lärarstudenter.</p>
-
Title:
Fritidshemmets Och Skolans Relationsarbete - Grunden För Lärandet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola. Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet Det är många faktorer som påverkar ele...
Fritidshemmets Och Skolans Relationsarbete - Grunden För Lärandet Bok
<p><b></b></p><p><i>Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.</i> </p><p><br/></p><p><b>Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet</b> </p><p>Det är många faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, men goda relationer är en av de grundläggande. När det gäller att bygga trygga och hållbara relationer har fritidshemmet stor kunskap. En kunskap som vi behöver värna om och skapa utrymme för att utveckla vidare - både i fritidshemmet och i skolan. Men hur når vi nästa nivå i relationsarbetet? </p><p><b>...varvar praktikerns och forskarens perspektiv med berättelser</b> </p><p>Boken presenterar olika verktyg och modeller för utveckling. Starka berättelser om möten, relationer och skolans mellanrum varvas med praktikerns och forskarens olika perspektiv, för att på ett lättillgängligt sätt bidra med oväntade insikter och en palett av utvecklingsidéer. </p><p><b>...för att ge oss fler perspektiv och ta relationsarbetet till nästa nivå.</b> </p><p>Boken innehåller både modeller, reflektionsfrågor och teorier som kan ta relationsarbetet vidare. Här finns möjligheter till professionsutveckling genom både egen reflektion och kollegialt lärande.</p><p><b>Betyg 4 - Mycket bra!</b></p><p>"Boken är lätt att läsa och väcker många tankar: vi måste bli mer närvarande och nyfikna i våra möten med barn och elever. Perfekt som utgångspunkt för diskussioner med personal i skola och fritidshem." Btj-häftet 24/2023.<br/><br/><b>Om författarna</b></p><p></p><p>Johan Lungström är fritidshemslärare. Han har lång yrkeserfarenhet från fritidshemmet och erfarenhet av grundskolans samtliga stadier. </p><p>Anna-Carin Bredmar började som lågstadielärare och arbetar idag som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. </p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>Förord</p><p>Inledning</p><p>Bemötande</p><p>MELLANSPEL I PEDAGOGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT</p><p>Personlig</p><p>MELLANSPEL II PERSONLIG OCH PROFESSIONELL</p><p>Samtal</p><p>MELLANSPEL III SAMTAL SOM PEDAGOGISKT VERKTYG</p><p>Gemenskap</p><p>Föräldrar</p><p>Arbetsglädje</p><p>MELLANSPEL IV PEDAGOGISK ATMOSFÄR</p><p>Att lära som lärare</p><p>Referenser</p><p></p><p></p><p><b></b></p><p><b></b></p>
-
Title:
Väpplarna Min Bok
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Äntligen ett material för femåringarna i förskolan! Det här är ett arbetsmaterial som utmanar de äldsta barnen i förskolan och svarar mot strävansmålen i den nya läroplanen. Väpplarnaär tänkt att användas med de äldst...
Väpplarna Min Bok Bok
<blockquote> <p>Äntligen ett material för femåringarna i förskolan!</p> </blockquote> <p>Det här är ett arbetsmaterial som utmanar de äldsta barnen i förskolan och svarar mot strävansmålen i den nya läroplanen. <em>Väpplarna</em>är tänkt att användas med de äldsta barnen under deras sista år på förskolan.</p> <p>Materialet är tydligt och gediget med mängder med övningar som på ett lustfyllt sätt utmanar de äldsta barnen inom språk, matematik, NO/teknik samt socialt samspel. Till <em>Väpplarna</em> finns en gedigen handledning och en arbetsbok för barnen som befäster deras kunskap.</p> <h3>Min bok</h3> <p>Min bok är en arbetsbok som används som en förlängning av barngruppens övningar och fördjupar arbetet som finns i handledningen. Boken används cirka en gång i veckan och kan även fungera som underlag vid utvecklingssamtalet.Observera att i en del av övningarna ska barnen klistra in bilder. Dessa finns som kopieringsunderlag i handledningen.</p>
-
Title:
Unified Protocol Arbetsbok - Diagnosöverskridande Psykologisk Behandling
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Upplever du starka, obehagliga känslor som hindrar dig från att leva så som du vill? Ångest, rädsla och nedstämdhet förekommer ofta tillsammans och kan begränsa din tillvaro. Forskning visar att behandlingsprogrammet i den här boken, Unified protocol,...
<p>Upplever du starka, obehagliga känslor som hindrar dig från att leva så som du vill? Ångest, rädsla och nedstämdhet förekommer ofta tillsammans och kan begränsa din tillvaro. Forskning visar att behandlingsprogrammet i den här boken, <em>Unified protocol</em>, kan hjälpa dig oavsett om du lider av depression, något ångestsyndrom – eller av flera problem samtidigt.</p> <p>Behandlingen bygger på kognitiv beteendeterapi, där du aktivt tränar för att utveckla nya färdigheter. Steg för steg vägleds du till att bättre förstå dina känsloupplevelser, vad som förvärrar dina symtom – och framför allt vad du kan göra för att börja må bättre. Rikligt med fallbeskrivningar, dialoger och exempel visar hur behandlingen går till.</p> <p>Du använder boken i samarbete med en terapeut.</p> <p>Huvudförfattare är <strong>David H. Barlow</strong>, professor emeritus i psykologi och psykiatri, som är en av världens främsta psykoterapiforskare.</p> <p>Svensk fackgranskning av <strong>Billy Larsson</strong>, fil.dr, leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare.</p>
-
Title:
Mentaliseringsbaserad Terapi - Manual Och Bedömningsskala
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) är en vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod som rönt stor internationell uppmärksamhet. Till en början var MBT inriktad på borderline personlighetsstörning, men idag prövas behandlingsmetoden också på till exempel ätstörningar, depression och missbruk. Menta...
Mentaliseringsbaserad Terapi - Manual Och Bedömningsskala Bok
<p>Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) är en vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod som rönt stor internationell uppmärksamhet. Till en början var MBT inriktad på borderline personlighetsstörning, men idag prövas behandlingsmetoden också på till exempel ätstörningar, depression och missbruk.</p> <p>Mentaliseringsbaserad terapi - manual och bedömningsskala behandlar individualterapi. Boken redogör för det flerdimensionella begreppet mentalisering. Författarna går också igenom principerna bakom MBT och de diskuterar vilka krav som bör ställas på psykoterapeutiska värderingsskalor. De beskriver även utvecklingen av MBT värderingsskala. En stor del av boken ägnar författarna åt en detaljerad genomgång av alla de sjutton stegen i värderingsskalan. I bokens appendix finns själva värderingsskalan och en skala för värdering av mentaliseringsförmågan.</p> <p>Sagt om boken<br/>"De två första kapitlen erbjuder en genomgång av vad mentalisering och mentaliseringsbaserad psykoterapi är, definitioner och hur detta utvecklats fram till idag. Den största delen av boken består av en detaljerad genomgång av de olika stegen (17 till antalet) i värderingsskalan. Boken syfte är att fungera dels som en introduktion i MBT, vilket den gör på ett pedagogiskt sätt, dels som kontrollinstrument för hur psykoterapin tillämpas i praktiken." Airi Kärkkäinen Karlsson, lektör, BTJ häfte 2011:23.</p> <p>Om författarna<br/>Sigmund Karterud är professor i psykiatri vid Oslo universitet och överläkare vid avdelningen för personlighetsstörningar på Oslo Universitetssjukhus. Anthony Bateman har tillsammans med Peter Fonagy utvecklat MBT. Han är professor vid psykoanalysenheten vid University College London och verksam som konsulterande psykiater och psykoterapeut i London. Björn Philips, fil.dr., leg. psykolog, leg. psykoterapeut, har skrivit förord till den svenska utgåvan. Den svenska översättningen har fackgranskats av Kent Olofsson, leg. psykolog och leg. psykoterapeut samt medarbetare i MBT-teamet vid Beroendecentrum i Stockholm. Översättare är Gun Zetterström.</p>
-
Title:
Språk- Och Kunskapsutvecklande Arbetssätt I Årskurs 4-9
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Ämnesundervisningen i årskurs 4 9 består till stor del av abstrakta, formella och informationstäta texter. Skrivuppgifterna ställer många gånger krav på både stilistisk förmåga och förmåga att skriva längre, komplexa och målgruppsanpassade texter. Behovet av stöttning vid läsning och skrivande är s...
<p>Ämnesundervisningen i årskurs 4 9 består till stor del av abstrakta, formella och informationstäta texter. Skrivuppgifterna ställer många gånger krav på både stilistisk förmåga och förmåga att skriva längre, komplexa och målgruppsanpassade texter. Behovet av stöttning vid läsning och skrivande är stort. För att stötta alla elever i sitt lärande behöver utrymme ges till en reflekterande dialogisk undervisning där samtal och modellerande driver lärandet framåt. </p><p>En språk- och kunskapsutvecklande undervisning kännetecknas av </p><p>- reflektion och muntlig interaktion <br/>- fokus på språk och språkanvändning <br/>- modellering och gemensamma övningar <br/>- stöttning med exempelvis mallar, checklistor och digitala verktyg <br/>- formativ bedömning. <br/><br/><i>Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4 9: Klassrumsnära exempel</i> är en antologi författad av forskare och yrkesverksamma lärare som visar hur undervisning på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet kan stötta elevernas förståelse och produktion av tal och text med abstrakt och formellt språk. Bokens kapitel ger inblick i hur lärare kan möta elever i lärande, via planering, undervisning och bedömning. Dessutom visar ett kapitel hur lärare kan utveckla sin undervisning tillsammans genom ett kollaborativt lärande. </p>
-
Title:
Orolig Och Blyg I Skolan - Att Möta Elever Med Vanliga Och Osynliga Besvär
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Psykologi
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
I boken Orolig och blyg i skolan ger psykologen Malin Gren Landell många konkreta råd om hur man som pedagog kan förhålla sig till och bemöta blyga och oroliga barn i skolan. I varje klassrum sitter elever som känner sig blyga och oroliga, och för många a...
Orolig Och Blyg I Skolan - Att Möta Elever Med Vanliga Och Osynliga Besvär Bok
<p>I boken <em>Orolig och blyg i skolan</em> ger psykologen Malin Gren Landell många konkreta råd om hur man som pedagog kan förhålla sig till och bemöta blyga och oroliga barn i skolan. I varje klassrum sitter elever som känner sig blyga och oroliga, och för många av dem kan rädslan slå knut på lärande och den sociala utvecklingen.En del är rädda för att räcka upp handen eller redovisa, andra känner ångest inför prov.</p> <p>Malin Gren Landell beskriver hur oro och rädsla yttrar sig, och vilka konsekvenser det kan leda till i skolarbetet. Hon förklarar vad du som pedagog kan säga och göra för att dina elever ska känna sig värdefulla och trygga, våga ta mer plats och visa vad de kan. Hon tar även upp vad du kan tänka på i samtal med föräldrar, och när elevhälsan bör kopplas in.</p> <p><em>Orolig och blyg i skolan</em> är främst skriven för studerande och yrkesverksamma lärare, speciallärare, specialpedagoger och fritidspedagoger. Eleverna i fokus är främst från förskoleklass till årskurs 9. Boken kan även läsas av föräldrar med intresse för ämnet.</p> <p>Sagt om boken:</p> <p>"Malin Gren Landell ger i boken tips på hur lärare kan upptäcka och bemöta oro, rädsla och ångest hos elever. Bland annat beskriver hon noga hur läraren kan närma sig elever som inte verkar må bra i skolan och vilka frågor som är lämpliga att ställa."<br/><strong>Ann Werner, Pedagogiska Magasinet nr 1, 2015</strong></p> <p>"Jag tycker att skriften är angelägen, saklig och ganska lättläst och den är användbar som uppslagsbok när man ställs inför dessa, tyvärr, ganska vanliga problem i skolan."<br/><strong>Marianne Ericsson, BTJ Häftepos 15104027</strong></p>
Utvalt - Svenska
Förskolepocket Handdockan Som Pedagogiskt Verktyg
Med den här boken får du upptäcka glädjen i att vara en dockanvändare och får veta hur du kan arbeta med pedagogiska dockor i undervisningen. Du får också ...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt