Svenska
Mest sålda
-
Title:
Skolan, Demokratin Och De Unga Medborgarna
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Skolan, demokratin och de unga medborgarna (ed.2-2024) En vanlig fo¨resta¨llning är att skolan har en viktig funktion att fylla i en demokrati. Skolan ska fostra ansvarska¨nnande ma¨nniskor och samha¨llsmedlemmar - och mer specifikt utrusta eleverna med de fa¨rdigheter och kunskaper som de beho¨ver...
Skolan, Demokratin Och De Unga Medborgarna Bok
<p><strong>Skolan, demokratin och de unga medborgarna (ed.2-2024)</strong><br/>En vanlig fo¨resta¨llning är att skolan har en viktig funktion att fylla i en demokrati. Skolan ska fostra ansvarska¨nnande ma¨nniskor och samha¨llsmedlemmar - och mer specifikt utrusta eleverna med de fa¨rdigheter och kunskaper som de beho¨ver som medborgare i ett demokratiskt samha¨lle. Men vilka a¨r egentligen skolans fo¨rutsa¨ttningar att utfo¨ra ett sa°dant demokratiskt och medborgarfo¨rberedande uppdrag i praktiken? </p> <p>Utgångspunkten fo¨r denna bok a¨r spa¨nningen mellan det fostrande uppdrag som styrdokumenten beskriver och den faktiska socialisation som sker. Denna andra och uppdaterade upplaga av boken diskuterar hur skolans verklighet pra¨glas av olika ekonomiska villkor, av la¨rares och elevers agerande, av de la¨romedel man har tillgång till, av klassammansa¨ttningarna och av omvärlden. Utifra°n de senaste a°rens forskning om skolans demokratiska uppdrag tecknas en bild av vad skolan fo¨rma°r go¨ra fo¨r att utrusta elever med medborgarkompetens. I syfte att fo¨rdjupa fo¨rsta°elsen av demokratiuppdraget inkluderas en diskussion om politisk socialisation, olika slags demokratimodeller samt olika former av politiskt deltagande. Det finns ocksa° ett kapitel med praktiska o¨vningar. </p> <p>Boken vänder sig till studenter pa° lärarutbildningarnas utbildningsvetenskapliga kurser som vill ha fo¨rdjupade kunskaper om skolans demokratiuppdrag i teori och praktik, men ocksa° till studenter i statsvetenskap, pedagogik och sociologi med intresse fo¨r politisk socialisation genom skolan. </p> <p><strong>Om författarna</strong><br/>Joakim Ekman a¨r professor i statsvetenskap vid So¨derto¨rns ho¨gskola och forskar om olika former av politiskt deltagande.<br/>Lina Pilo a¨r legitimerad la¨rare i svenska, samha¨llskunskap och svenska som andraspråk och arbetar med utbildningsfrågor inom kommunal förvaltning. </p>
-
Title:
Bildning Och Didaktik I Yrkesutbildning
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Bildning och didaktik i yrkesutbildning ger en grundlig och praktisk introduktion till yrkesdidaktik och framhåller hur mycket mer som vore möjligt om bildningspotentialen i yrkesutbildningar verkligen fick träda fram. Med hjälp av ett stort antal berättelser och exempel från yrkesundervisning och ...
Bildning Och Didaktik I Yrkesutbildning Bok
<p>Bildning och didaktik i yrkesutbildning ger en grundlig och praktisk introduktion till yrkesdidaktik och framhåller hur mycket mer som vore möjligt om bildningspotentialen i yrkesutbildningar verkligen fick träda fram.</p> <p>Med hjälp av ett stort antal berättelser och exempel från yrkesundervisning och yrkesarbete diskuteras hur undervisning och uppgiftsdesign kan bli särskilt kunskapsrik, meningsfull, motiverande och inkluderande. Frågor om lärarens interaktion och kommunikation med eleverna, en central del av yrkesdidaktiken, behandlas också ingående. </p> <p>Boken lyfter yrkesutbildningarnas avgörande betydelse och värde både för individ och samhälle. Den visar även hur yrkesundervisning är en konst som på överraskande och djupgående sätt kan bidra till ett meningsfullt liv. </p> <p>Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma yrkeslärare samt till beslutsfattare och andra som på olika sätt är delaktiga i att utforma svenska yrkesutbildningar.</p> <p><strong>Om författaren</strong></p> <p><strong>Ruhi Tyson</strong> är lektor i pedagogik. Hans forskning handlar om bildning, berättande, praktisk kunskap och yrkesdidaktik.</p>
-
Title:
Språkligheter - Språkande Och Språkligt Meningsskapande
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Med ett dynamiskt och vidgat språkbegrepp ses språk som en uttrycksresurs för meningsskapande, för dialog och för reflektion. Att stödja barns språkutveckling i förskolan utifrån en dynamisk språksyn innebär att göra barn uppmärksamma på och medvetna om språkets resurser. I boken visas hur man geno...
Språkligheter - Språkande Och Språkligt Meningsskapande Bok
<p>Med ett dynamiskt och vidgat språkbegrepp ses språk som en uttrycksresurs för meningsskapande, för dialog och för reflektion. Att stödja barns språkutveckling i förskolan utifrån en dynamisk språksyn innebär att göra barn uppmärksamma på och medvetna om språkets resurser. I boken visas hur man genom att öppna upp möjlighetsrum kan skapa miljöer och situationer för dialogiska möten och meningsskapande men även hur språkande kan användas för att få barn att komma till uttryck.</p> <p>Centrala aspekter och teorier som presenteras kopplas tydligt till exempel från undervisningspraktik och forskning, vilket ger läsaren ingångar till en komplex förståelse av vad språk, språkande och (fler)språkighet kan vara och bli. Härigenom kommer även barnens röster - verbala, kroppsliga, estetiska - till uttryck. Varje kapitel avslutas med en pedagogisk slutsats som kan ligga till grund för samtal och diskussion.</p> <p>Boken vänder sig till förskollärarstuderande och till alla som arbetar pedagogiskt med yngre barn.</p> <p><strong>Om författaren</strong><br/><strong>Annika Åkerblom</strong> är docent i pedagogik och har lång erfarenhet av undervisning och forskning som rör förskolebarns språkanvändning, meningsskapande och flerspråkande.</p>
-
Title:
Jakten På Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Den här boken handlar om det på många sätt dysfunktionella skolsystemet i Sverige, som leder till allt större skillnader mellan elever, och mellan skolor. Läsaren får följa kampen mot "zombieskolan", som efter nedläggning försökte roffa åt sig pengar till en friskolekoncern som gått i konkurs. Förf...
Jakten På Skolan Bok
<p>Den här boken handlar om det på många sätt dysfunktionella skolsystemet i Sverige, som leder till allt större skillnader mellan elever, och mellan skolor. Läsaren får följa kampen mot "zombieskolan", som efter nedläggning försökte roffa åt sig pengar till en friskolekoncern som gått i konkurs. </p> <p>Författaren tecknar den historiska bakgrunden till dagens splittrade skola, som<br/>till stor del präglas av 1990-talets skolreformer, och beskriver de drivkrafter som leder skolan åt fel håll, Författaren återger även de senaste årens skoldebatt och de försök till förändringar som gjorts. </p> <p>Detta är jakten på skolan, dess syfte och mening.</p> <p>Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och en<br/>samhällsintresserad allmänhet.</p> <p><strong>Om författaren</strong></p> <p><strong>Mattias Karlsson</strong> är politisk redaktör på oberoende liberala tidningen <em>Hallandsposten</em>. Han har varit opinionsbildare i många år på flera liberala dagstidningar och kontinuerligt bevakat kommunal och nationell skolpolitik.<br/>Ett återkommande tema i Mattias Karlssons opinionsbildning är att dagens skolsystem driver fram en allt större ojämlikhet, och att reformer på nationell nivå krävs för en mer likvärdig skola.</p>
-
Title:
Det Oumbärliga Klassrummet - En Framställning På Kognitionsvetenskaplig Grund
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund är en bok med grundskolans klassrum, elever och lärare i fokus. Det är också en bok om vilka former av kunnande som är nödvändiga att en ung människa få...
Det Oumbärliga Klassrummet - En Framställning På Kognitionsvetenskaplig Grund Bok
<p><em>Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund</em> är en bok med grundskolans klassrum, elever och lärare i fokus. Det är också en bok om vilka former av kunnande som är nödvändiga att en ung människa får med sig från skolan.</p> <p>Framställningen har kognitionsvetenskaplig grund och förhåller sig genomgående till grundskolans syfte: att stödja barn och unga i deras vuxenblivande så att de kan växa upp till kunniga, självständiga och ansvarstagande individer i ett demokratiskt samhälle. Om vi värnar om att alla unga ska ges denna möjlighet är det lärarledda klassrummet, som en social och fysisk plats, oumbärligt.</p> <p>Boken utgår från befintlig kunskap om hur man kan stötta elever att erövra grundläggande och väsentliga former av kunnande – allt mot bakgrund av vuxenvärldens ansvar för barn och unga, skolans kompensatoriska och emancipatoriska uppdrag samt vikten av en stabil empirisk grund för det som sker i våra klassrum. Varje kapitel i boken avslutas med en kort sammanfattning och en lista på saker du som lärare kan tänka på. <em>Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund</em> är viktig läsning för alla i skolans värld: lärare och lärarstudenter inom grundskolan, lärarutbildare, studenter och forskare i ämnen som rör skola, undervisning och lärande samt skolledare och beslutsfattare.</p> <p>”I grundskolans sammanhang bör man vara restriktiv med alla former av genvägar till att producera saker innan eleverna fått rikligt med chanser att utveckla sina egna, självständiga kunnanden. Grundskolan behöver därför i första hand ge utrymme, mycket utrymme, för elevers eget, självständiga skrivande: att skriva är att tänka – och att tänka är att lära. Byggstenarna och hantverkskunnandet, som detta handlar om, kan inte hoppas över.”<br/><strong>(ur kapitel 15)</strong></p> <p><strong>Agneta Gulz</strong> är professor i kognitionsvetenskap med inriktning mot lärande och undervisning vid Lunds universitet. Tillsammans med Magnus Haake leder hon forskargruppen Educational Technology Group, som arbetar med klassrumsorienterad forskning i samverkan med lärare och elever.</p> <p><strong>Magnus Haake</strong> är docent i kognitionsvetenskap med inriktning mot lärande och undervisning vid Lunds universitet. Tillsammans med Agneta Gulz leder han forskargruppen Educational Technology Group, som arbetar med klassrumsorienterad forskning i samverkan med lärare och elever.</p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt